Agder og Telemark bispedømmeråd er nå komplett

De tre siste medlemmene i Agder og Telemark bispedømmeråd er nå valgt inn. Dermed er det klart hvem fra Agder og Telemark som skal sitte i kirkemøtet de neste fire årene.

F.v. Rønnaug Torvik, Stian Berg og Bergit Haugland.

Den indirekte delen av bispedømmeråds-valget i Agder og Telemark er nå fullført. I det direkte valget 14. september ble fire medlemmer stemt inn. Nå er altså ytterligere tre medlemmer på plass.

De tre som nå er valgt er:

• Rønnaug Torvik, Bykle, 59 år (nominasjonskomitéens liste)
  • Bergit Haugland, Kragerø, 51 år (Åpen folkekirkes liste)
  • Stian Berg, Skien, 26 år (nominasjonskomiteens liste)

Fra før er følgende valgt:

• Øivind Bård Benestad, Kristiansand, 61 år (nom. komitéens liste)
  • Jan Olav Olsen, Gjerstad, 65 år (nom. komiteens liste)
  • Kjetil Drangsholt, Kristiansand,66 år (Åpen folkekirkes liste)
  • Kai Steffen Østensen, Vanse, 21 år (Åpen folkekirkes liste)

I tillegg til dette består bispedømmerådet av:

• Aud Sunde Smemo, 43 år, sokneprest i Kristiansand Domkirke (representant for prestene)
  • Geir Ivar Bjerkestrand, 62 år, organist i Grimstad (representant for andre kirkelige tilsatte)
  • Stein Reinertsen, Kristiansand, biskop

I den indirekte valgomgangen, der de enkelte medlemmene av menighetsrådene har stemt, har nominasjonskomitéens liste har fått et klart flertall, 464 stemmer mot 253 stemmer til Åpen folkekirke.

Bispedømmerådet er et kirkelig organ som blant annet har ansvar for tilsetting av prester. Alle medlemmer av bispedømmerådet er samtidig medlemmer av Kirkemøtet, eller kirkens «storting» som det også kalles.

Følgende er valgt inn som varamedlemmer:

Fra nominasjonskomiteens liste:
Tore Westermoen (1. vara)
Eva Marie Tokheim
Vegard Heldal
Anna Kile

Fra Åpen folkekirkes liste:
Karen Helene Bøhn Melhus (1. vara)
Naja Amanda Lynge Møretrø
Nils Martinius Justvik