NIKU vil vise frem kalkmaleriene i kirkene

NIKU (Norsk institutt for kulturminneforskning ) mener kalkmaleriene i våre middelalderkirker har fått lite oppmerksomhet og inviterer til et tverrfaglig todagers seminar om norske kalkmalerier. Eplebygda Sauheread i Telemark har to middelalderkirker, Nes- og Sauherad kirke med noen av landets mest omfattende kalkmalerier. Det er derfor ikke tilfeldig at seminarene holdes nettopp i Nes kirke. Det blir  ekskursjoner til Sauherad kirke i forbindelse med seminarene.

Kalkmaleriene i Sauherad kirke (Foto: NIKU)

Under seminarene vil det bl.a. bli mer informasjon om de forskjellige 50 norske steinkirkene fra middelalderen som har bevarte kalkmalerier, om motiver og dekortypene og hvilke endringer man sporer etter reformasjonen.

Du finner mer informasjon og lenke til påmelding ved å følge lenken under.