Nett-gudstjenester, radio og drive-in i påska - se oversikt

Selv om de ordinære gudstjenestene i kirkene våre har en pause på grunn av korona-epidemien, er det mange alternative gudstjenestetilbud i Agder og Telemark. Veldig mange mange menigheter  har gudstjenester eller andakter på nett eller radio. Noen arrangerer også drive-in gudstjenester. Biskopen spiller inn påskeandakter i domkirken. Og i Lillesand tilbyr de take away-påskemåltid.

Fra drive-in gudstjeneste i Tveit 22. mars. Foto Asle Jøssang.

Her er et oversikt over noen av tilbudene:

Påskeandakter fra Kristiansand Domkirke med biskop Stein Reinertsen

Andaktene med gudstjeneste-preg legges ut palmesøndag, skjærtorsdag, langfredag og påskedag på biskopens Facebook-side, "Biskop Stein".

Her kan du også lese biskopens andakt for påskedag.

Drive-in gudstjenester

Skien: Drive-in gudstjenester på NAF-banen, Geiteryggen, palmesøndag kl. 19.00 og 1. påskedag kl. 19.00. Overføring på radio.

Tveit kirke, Kristiansand: Drive-inn gudstjenester på palmesøndag, langfredag og 1. påskedag, alle dager kl. 11.00.

Høvåg kirke, Lillesand: Drive-in gudstjeneste 1. påskedag kl. 11.00.

Kvinesdal kulturhus, 1. påskedag – drive-in gudstjeneste kl. 11, sendes på radio og strømmes på nett

Hægeland, Vennesla: Drive-in gudstjeneste ved Hægeland kirke 1. påskedag kl. 11.00

Vennesla sentrum: Drive-in gustjenste ved parkeringsplassen ved Meny 1. påskedag kl. 11.00

Vegårshei: Drive-in gudstjeneste 1. påskedag kl. 11.00 ved kirken.

Åmli: Drive-in gudstjeneste palmesøndag ved Åmli kirke kl. 11.00.

Radio-gudstjenester / podkast

Kvinesdal: Overføring av gudstjenester på Radio Kvinesdal og strømming på nett (Facebook, Kvinesdal menighet) på følgende dager:
Palmesøndag fra Kvinesdal kirke kl. 11,
skjærtorsdag fra Kvinesdal kirke kl. 11, langfredag fra Fjotland kirke kl. 11,
påskedag ved Kvinesdal kulturhus – drive-in gudstjeneste kl. 11, sendes på radio og strømmes på nett

Lyngdal: Radiogudstjeneste fra Lyngdal kirke skjærtorsdag og langfredag kl. 11.00. Radio Lyngdal.

Farsund: Radiogudstjeneste fra Frelserens kirke, Farsund, palmesøndag (også på Youtube og Facebook) og påskedag kl. 11.00 (på Radio Lyngdal).

Bamble: Radio-gudstjenester (Radio MG) fra Bamble kirke palmesøndag kl. 10.30 og skjærtorsdag kl. 19.30

Vågsbygd menighet: Podkaster i forbindelse med påske/"karantene-håp"

Musikk fra kirketårnet

Grimstad: 1. påskedag kl. 1200 blir det hornmusikk fra tårnet i Grimstad kirke med kirkesjef Jan Ivar Strømsodd i spissen.

Arendal: 1. påskedag kl. 12.30, Påsketoner fra kirketårnet i Trefoldighetskirken

Kristiansand: På alle røde dager i påske blir det saksofonmusikk fra Domkirkens tårn i Kristiansand kl. 14 ved Tore Ljøkjel.

Take away-påskemåltid i Lillesand

I samarbeid med et lokalt hotell tilbyr Lillesand menighet take-away-påskemåltid på skjærtorsdag! Sammen med maten får de som bestiller også utdelt bønner og bibeltekster som kan brukes under påskemåltidet. Dette tilbudet erstatter påskemåltidet som menigheten arrangerte ved å møtes fysisk på skjærtorsdag i fjor.
LES MER HER

Gudstjenester som publiseres på nett (et utvalg)

Telemark

Langesund kirke: Video-gudstjenester publiseres på nett på alle røde dager i påska. Se Facebook, Langesund menighet.

Porsgrunn menighet: Gudstjenester med prest og organist legges ut på Facebook skjærtorsdag, langfredag og påskedag.

Eidanger menighet: Videoandakter legges ut på Facebook palmesøndag og påskedag.

Kilebygda og Solum: Daglige andakter som legges ut på menighetens Facebook-side.

Skien menighet:Video-gudstjenester langfredag og 1.påskedag på Facebook-siden.

Øvre Telemark prosti: Video-gudstjenester/andakter publiseres på nett på alle røde dager i påska. Se Facebook, Kyrkja i Øvre Telemark.

Agder

Arendal prosti: Kl. 06.15, første påskedag: Påskemorgen-gudstjeneste Kalvøysund, Arendal, overføres på Facebook.
Påske-andakter hver dag som publiseres på Facebook
Gudstjenester på nett alle røde dager i påsken fra ulike kirker i Arendal. Se Facebook-siden "Prosten i Arendal".

Risør/Søndeled menigheter:Enkle video-gudstjenester fra lokale kirker gjøres tilgjengelig på kirken.risor.no fra kl. 17.00 skjærtorsdag og kl. 11.00 langfredag.

Flekkerøy, Kristiansand: Gudstjenester på nett alle røde dager i påskehøytiden, Facebook.

Lund, Kristiansand: Gudstjenester på Facebook. Palmesøndag: Søndagsskole kl. 10.30,  Gudstjenste kl. 11.00, Skjærtorsdag: Musikkandakt kl. 19.00, Langfredag: Gudstjeneste kl. 11.00 og første påskedag: Gudstjeneste kl 11.00

Domkirken i Kristiansand - kveldsbønner på følgende dager kl. 18.00: Palmesøndag, skjærtorsdag, langfredag, påskedag - alle på Facebook, Domkirken menighet Kristiansand.

Hånes, Kristiansand: Andakt for den stille uke

Eiken kyrkje, Hægebostad: Overføring av gudstjenester på Youtube (Eiken kirke) palmesøndag og 2. påskedag kl. 11.00.

Vegårshei: Skjærtorsdag, langfredag og 1.påskedag vil det bli publisert video med salmer på menighetens facebookside, instagram og  hjemmeside (vegarshei.kirken.no)

Tvedestrand: Gudstjenester palmesøndag, skjærtorsdag, langfredag legges ut kl. 10.00 2. påskedag publiseres det gudstjeneste kl. 18.00. Se Tvedestrand menighet på Facebook. Andre videoer: Se Kirken i Tvedestrand på Youtube.

Gudstjenester på NRK TV og radio i påska

Palmesøndag, 5. april: Familiegudstjeneste på NRK P1 (radio) kl. 11.00 fra Trømsø domkirke.

Langfredag, 10. april: Gudstjeneste på NRK radio (P1) og TV (NRK1) fra Tromsø Domkirke kl. 11.00

Påskedag, 12. april kl. 11.00: Høytidsgudstjeneste på NRK radio (P1) og TV (NRK1) fra Tromsø Domkirke kl. 11.00

Her finner du enda mer!