Bli med på konferansen "Åpne kirkens dører!"

Hvordan kan åpne kirker oppleves relevant og nyttig for alle involverte parter – både kirken, lokalmenigheten, reiselivet, kultursektoren og lokalsamfunnet? Dette skal utforskes i Stavanger 20. november.

Bli med på konferansen "Åpne kirkens dører!"

Vi inviterer til en dagskonferanse som setter fokus på kirkebyggenes posisjon og potensiale i lokalmiljøet. Vi vil berøre tema om Kirken og reiselivet, hva menigheten kan vinne på å åpne kirken for turister og pilegrimer, sikringsplaner, hvordan ta kirkens arkitektur og kunst i bruk, samarbeid med kultursektoren, erfaringer med åpne kirker fra Stavanger og Bjørgvin bispedømmer.

• Hva skal til for å kunne ha dørene åpne til kirkene?
  • Hvordan og hvor kan vi informere godt og lett tilgjengelig om kirkene?
  • Vi får eksempler på hvordan det kan gjøres og høre om erfaringer og opplevelser ved å komme til kirken.

En bærekraftig løsning for åpne kirker fordrer at det skapes vinn-vinn situasjoner. Det må fungere godt og oppleves relevant og nyttig for alle involverte parter: Den norske kirke, lokalmenigheten, reiselivet, kultursektoren og lokalsamfunnet.

Prosjektet “Riksveg 13 som pilegrimsvei” blir lansert under konferansen. Et kjent sted langs Riksvei 13 er Røldal, et kjent pilegrimsmål som ligger i Bjørgvin bispedømme. Stavanger bispedømme har i flere år arrangert pilegrimsreise til Røldalsstevnet.  Langs riksveien ligger det en rekke kirker. Kan disse åpnes og gjøres tilgjengelige for reisende?

Vedlagt finner du oppdatert invitasjon til konferansen, med oversikt over alle bidragsytere og detaljert program.

TID OG STED

20. november kl. 10.00 - 15.00

Domkirken og St. Petri menighetshus, Rektor Steensgate 7, Stavanger

PÅMELDING

Påmelding via linken nederst på siden her, og fristen er 14.11.19 (utvidet frist i forhold til det som står i invitasjonsbrevet).

Det er også link til påmelding i invitasjonen.

ARRANGØRER
Utstein Pilegrimsgard, Stavanger kirkevergelag, Bjørgvin bispedømmeråd og Stavanger bispedømmeråd.

Vi håper å se mange av dere på en viktig og spennende dag!