Alt om årsrapportering 2022!

Det blir i alt fire ulike rapporteringsskjemaer for menigheter i Borg for 2022. SSB-skjemaet for kirkelig aktivitet, rapport for trosopplæring, rapport for digital aktivitet og  rapport om diakonal aktivitet. Vi inviterer til webinar 11.januar kl 12-15 der vi går igjennom alle skjemaene og du kan stille spørsmål. I denne artikkelen finner du veiledninger og skjemaer.

Kirkens mønster med mange små elementer som kors, hjerte, vanndråpe med mer.

Borg bispedømmeråd og Borg kirkevergelag samarbeider både om hva som skal rapporteres og i kurs om rapportering.

Det blir et digital kurs onsdag 11.januar på teams kl 12-15. Her finner du program og lenke til webinaret i teams: Rapporteringskurs - Borg Biskop og Bispedømmeråd (kirken.no)

1. Kirkelig årsstatistikk på SSBs sider finner du her:Kirkelige fellesråd og menighetsråd (ssb.no). Her finner du både selve skjemaet og veiledning, samt innlogging til selve rapporteringsmodulen.

2. Rapportering på trosopplæring finner du i trosopplæringsverktøyet.

3. Den digitale rapporteringen er i år kraftig redusert! Det tok veldig lang tid ifjor. Vi spør i år bare etter totalt antall digitale gudstjenester/andakter,bønn /øvrig innhold og total rekkevidde for disse tre kategoriene. Vi mener det skal ta mindre enn to timer å gjøre årets digitale rapportering (har testet). Bruk innsikt modul i Meta business/creator studio. Tips til rask rapportering: bruk innhold, krymp skjermbildet så du har 14 eller 15 innlegg i bildet så kan du enkelt telle innlegg mens du scroller.

Husk også at mange av de samme tallene skal brukes i TONO-rapporteringen. Rapportering er i høyeste grad en tverrfaglig oppgave i staben, både kantor, trosopplærer, prest og diakon må bidra. Her er lenken til rapporteringsskjemaet, frist 26.januar: https://surveys.enalyzer.com?pid=tas5t4bu

Se alle spørsmålene nederst i denne artikkelen.

4. Rapportering diakoni 2022
Jobben dere gjorde rundt fjorårets rapportering, har vært til uvurderlig hjelp for å få synliggjort alt det flotte diakonale arbeidet som skjer i vårt bispedømme, og det håper vi å kunne fortsette med. Vi har gjort noen endringer på spørsmålene etter tilbakemeldinger fra dere og ut i fra årets resultatmål. Som dere vet, er det få indikatorer i SSB-skjemaet som går på det diakonale arbeidet, og derfor blir denne rapporten ekstra viktig. Svarprosenten i fjor, var tilnærmet 100%, og det er veldig bra. Det at dere alle prioriterte å svare, bidrar til å gi et godt og troverdig bilde av det diakonale arbeidet i menighetene.

Her er lenken til årsrapport diakoni, svarfristen er 20. januar 2023: https://response.questback.com/dennorskekirke/630pvvrmks

Det har vært etterspurt om det er mulig å lagre besvarelsen underveis for så å hente den opp igjen dersom man blir avbrutt i arbeidet, men det er dessverre ikke mulig. Vi har derfor lagt ved alle spørsmålene i et world-dokument, slik at dere kan se hva som skal svares ut. Da har dere muligheten til å gå gjennom spørsmålene på forhånd og gjøre noen notater for dere selv, før dere legger svarene inn i selve questen. Håper det kan hjelpe litt på at det ikke går å pause og lagre underveis.

Spørsmålene omhandler tre områder: Allehelgen, diakonale tiltak som ikke rapporteres i SSB og inkludering. Spørsmålene er utviklet i samarbeid mellom Borg bispedømmeråd, Borg kirkevergelag og justert etter innspill fra ulike diakoner i Borg.

PS! TONO rapportering: Se denne siden, der finner du alt du trenger å vite og skjema for rapportering, det er samme prosedyre for 2022 som for 2021: https://kirken.no/nb-NO/bispedommer/borg-bispedomme/aktuelt1/tono%20rapportering%202021/

Flere veiledninger og SSB skjema ligger nederst i artikkelen.

Opptak fra webinar for 2022 ligger under dokumenter nederst. NB! I SSB rapporteringsvideoen er det fire minutter med teknisk krøll, spol fire minutter ut i filmen.