- Takk, Helga!

- Som leder av oss biskoper har du hatt god bruk for din helt spesiell nådegave i å holde sammen tydelighet og romslighet. Slik har du gitt oss en felles retning i vårt mangfold og rom til å utøve vår tjeneste på hver vår måte.

Visepreses Sommerfeldt og preses Byfuglien etter gudstjenesten i Nidarosdomen (FOTO: Kirken.no/Olav Dahle Svanholm)

Biskopen i Borg, Atle Sommerfeldt, er visepreses i Den norske kirke og takket preses Helga Haugland Byfuglien under den store og mektige avskjedsgudstjenesten i Nidarosdomen 26.januar 2020.

Her kan du lese hele takkehilsenen:

----

Kjære preses, kjære Helga, bergenseren, og med en livslang tilhørighet til byen og Brann. Bergens dynamiske og inkluderende ungdomsarbeid i Norges KFUK/M gjorde prestetjeneste naturlig for deg, selv om store deler av kirken bekjempet kvinnelig prestetjeneste. Du sto i det! Sammen med Inger Celius ble dere i 1976 pionerer som første kvinner på Det praktisk-teologiske seminaret på Menighetsfakultetet.

Prestetjenesten begynte med vikartjenester i Nidaros fra 1978. 28. mai 1981 ble du ordinert til prestetjeneste som kapellan i Kolstad her i Trondheim av biskop Bremer. Etter tjeneste i menigheter i Nidaros og Borg og som stiftskapellan i Borg bispedømme gikk du i 1997 inn i ledelse i Norges KFUK/M, fra 2001 som generalsekretær. I 2005 ble du valgt til biskop i Borg og i 2011 ble du preses i Den norske kirke. Fra 2010-2017 var du en av visepresidentene i Det lutherske Verdensforbund.

Som andaktsholder i NRK ble du en nasjonal kirkelig forkynner allerede fra 1980 og betydde mye som sjelesørger i Vårt Lands spalter i 15 år fra 1991.

Helga har vært en lederskikkelse i kirkens engasjement for barn og unge i kirke og samfunn. Hun var en elsket ungdomsprest, en dyktig leder i KFUK/M, et sentralt medlem i Bostadutvalget om skolen og barnehagenes formålsparagraf og profilert styreleder i utviklingen av den store trosopplæringsreformen i Den norske kirke.

Som nyvalgt preses ble du kirkens nasjonale ansikt og stemme i møte med terroren 22. juli 2011 og sto frem som sjelesørger for hele nasjonen, med dyp livserfaring, naturlig autoritet og nærhet til de som var rammet.

Din ledelse av Bispemøtets arbeid med en ny og inkluderende ekteskapsforståelse og deretter med å legge til rette for to syn i kirken, ble båret av dine beste egenskaper som kirkeleder, teolog og sjelesørger: Tydelighet, respekt og Kristusbekjennelse. Din ledelse av disse to prosessene vil bli stående i den nasjonale og globale kirke som et lysende forbilde på lederskap som viser hvordan kirken kan leve i forsonet mangfold.

I det offentlige rom er du blitt en respektert, troverdig og, når det har vært nødvendig, klar kirkelig røst for oversette, fremmede og marginaliserte.

Den sentrale bærebjelken i hele din tjeneste er gleden over at Gud i Jesus Kristus gir alle slags mennesker livsmot og håp og er kirkens eneste grunnvoll. Det har du forkynt og levd til velsignelse for svært mange av oss. Måtte din fremtid bli rik på velsignelse