Demensvennlig gudstjeneste

«Ringer inn til demensvennlig gudstjeneste» skrev Sykepleien (tidsskrift for norsk sykepleieforbund) våren 2017 da Sarpsborg arrangerte demensvennlige gudstjenester for første gang. Siden har dette blitt et veletablert tilbud i samarbeid med kommunens demensteam og kirken.

Ideen til demensvennlig gudstjeneste fikk sokneprest Petter Johannessen da han helt tilfeldig så et TV-program på dansk TV en januarkveld i 2017. Dette må vi prøve ut lokalt tenkte han og tok ideen med seg til sin lokale stab i Greåker, Holleby, Soli og Tune. Sammen med diakon, kantor og sokneprest i Tune har vi arrangert demensvennlig gudstjeneste knyttet opp mot årets høytider. Vi samarbeider med demensteamet i kommunen som deltar på disse gudstjenesten sammen med institusjoner, dagsentre og hjemmeboende med demens sykdom.

Gudstjenesten er enkel, men til å kjenne igjen. Gudstjenestens form er utarbeidet i samarbeid med den lokale demensforening. Vi legger vekt på å bruke alle sanser. Å være i et vakkert kirkerom gjør noe med oss alle. Gjennom sang, musikk og enkle ord skaper vi en ramme for gudstjenestesamværet som åpner opp for minner og erfaringer som sitter dypt i oss. Vi gjennomfører nattverd på gamlemåten med knefall. Preken er nær og visuell. Under trosbekjennelsen brukes gripekors som et håndfast symbol slik at ordene også følges av noe gripbart og synlig. Vi har alltid god tid. Gudstjenesten avsluttes også alltid av god kirkekaffe og hyggelig prat. Forslag til liturgi ligger som eget dokument nederst i denne artikkelen.

«Vi ser det som veldig viktig å tilrettelegge for at personer med demens i størst mulig grad kan være med i våre sammenhenger» sier diakon Kjersti K. Tjelle. Særlig gjelder det de hjemmeboende som ofte blir mer isolert. Vi fikk mange reaksjoner i starten ved at vi kalte det «demensvennlig gudstjeneste». Hvem vil komme på slike gudstjenester fikk vi høre, men vi ville kalle det for akkurat det, det er, i tråd med andre liknende tilbud i kommunen.

Når vi feirer gudstjeneste sammen er det jo som en helt vanlig gudstjeneste og demens er aldri et tema.

Skulle noe ønsker mer informasjon og/eller kopi av liturgien vi har utarbeidet kan man ta kontakt med sokneprest Petter Johannessen (jj934@kirken.no)

Petter Johannessen og Kjersti K. Tjelle

Få kunnskap om og tips til gode praksiser for mennesker med demens i menigheter og på helse- og omsorgsinstitusjoner. Følg kirkerådets webinarrekke om demens her