Seminar 23.januar 2020: "Håp i mørket - hvordan forebygge selvmord?"

Selvmord tar fem ganger så mange liv som trafikkulykker. Kirken møter mange mennesker, og har en unik mulighet til å hjelpe ut av mørket.

AKTUELT: Velkommen til viktig og aktuelt seminar i Fredrikstad

Temaet selvmord er forbundet med skam og det har tradisjonelt vært lite oppmerksomhet rettet mot denne problemstillingen også i kirkelige sammenhenger.

- Hvordan kan vi som er engasjert i forskjellige kirkesamfunn, møte livstrette mennesker?

- Hvordan kan vi støtte dem som er rammet av at en av deres kjære har tatt livet sitt?

Vi inviterer til viktig og aktuelt seminar i Fredrikstad torsdag 23.januar 2020 for kirkelige ansatte og frivillige.

STED: Adventistkirken i Fredrikstad, Kapellveien 25, 1604 FREDRIKSTAD

08:30-09:00 Velkommen og registrering

09:00-09:30 Åpning av seminaret: Psykiater Paul Stronegger

09:30-10:15 Aktuelle utfordringer og satsninger på suicidforebygging i Norge: Prof. Lars Mehlum

10:15-10:25 Pause

10:25-11:10 Bruk av ferdigheter og praktiske strategier for å hjelpe mennesker til å håndtere uro, stress og følelsesmessige reaksjoner: Prof. Lars Mehlum

11.10-11.20 Pause

11:20-12.05 Unge etterlatte ved selvmord  – hva kan vi gjøre for å hjelpe? Prof. Lars Mehlum

12:05-13:00 Lunsj

13:00-13:45 Kristent livssyn som forebyggende faktor i møte med suicidal atferd Spesialprest/Studentprest Sigurd Andreas Bakke

13:45-14:00 Pause

14:00-14:30 Å møte suicidtruede mennesker på telefonen, Arve og Ruth Dyresen, medarbeidere i Kirkens SOS

14:30-15:00 Kan nettverksdannelse og videre Håp i mørket seminarer hjelpe oss i suicidforebyggende arbeid? Dialog Psykiater Paul Stronegger

15:00-15:15 Video - Når pappa tar livet sitt: Innledning Lara Bjørk  Kristoffersdottir

15:15-15:30 Sluttord

Seminaret "Håp i mørket" arrangeres av en flerkirkelig arbeidsgruppe.

Hovedforedragsholder er professor Lars Mehlum som er leder av Nasjonalt senter for selvmordsforskning og selvmordsforebygging. Mehlum er en av de fremste spesialistene i Norge på emnet. Dagen vil også ha et lokalt fokus, med innlegg fra blant annet Kirkens SOS og spesialprest i Ås, Sigurd Andreas Bakke. I tillegg vil det bli tid til spørsmål og diskusjon omkring tema suicid.

Seminaret koster kr 400,- som inkluderer lunsj.

Påmelding via denne lenken.