Flott innvielse av Håpets Katedral

Etter tre år med stor innsats fra frivillige ble Håpets katedral på Isegran i Fredrikstad innviet 4. juni.

Flott innvielse av Håpets Katedral

Under innvielsen deltok katedralens ambassadør Helene Bøksle med vakker musikk, og det ble holdt appeller om bærekraft sett fra de forskjellige religionenes perspektiv. Biskop i Borg, Atle Sommerfeldt, statsråd Nikolay Astrup, generalsekretær i WWF Karoline Andaur og gudmor Celine Kurahachi Manstad talte. Barn fra Fargespill sang og danset, og lederen av Faith for Earth/UNEP Dr Iyad Abumoghli holdt en videotale. Domprost i Fredrikstad, Kari Mangrud Alvsvåg bar den liturgiske kåpen «Profane to sacred» laget av kunstner Sarah Wilson. Wilson har brukt søppel fra elva Themsen i London for å lage kåpen. Søppelet er sydd inn i kappen med gulltråder. Innvielsen kan du se på YouTube.com på Hope Cathedral Norways kanal der.

Håpets Katedral handler om å forvandle vondt til godt og vise at det skapes håp når vi samarbeider. Prosjektet er åpent for alle religioner, og et møtested mellom mennesker på tvers av alder, nasjonalitet og tro. Den er et 120 m2 stort byggverk på en tradisjonell pram av røtter. Katedralen er en krysning mellom moderne kunst og verdensarv. Reisverket er inspirert av stavkirkene, mens taket er et storslagent plastmaleri. Utgangspunktet er havet som er grenseløst, og binder oss sammen; både nasjoner, kontinenter og mennesker. Havet er livgivende og vår felles arv. Denne arven er nå truet. Skal vi redde havet må vi gjøre det i felleskap. Havet binder oss mennesker sammen, og det skal denne katedralen også gjøre. Katedralen er et sted for hvile, refleksjon, og en påminnelse om at vi er sammen mot plast i havet. Du kan lese mer om Håpets katedral på hapetskatedral.no.