Jul+gudstjeneste=sant!

Pakker og julemat er flott! Men hva er vel jul uten julegudstjeneste? Vi slår herved et slag for at jul + gudstjeneste = sant! Hjertelig velkommen til over 240 julegudstjenester rundt om i våre 113 sokn på julaften, 1. juledag og 2. juledag.

Jul+gudstjeneste=sant!

I løpet av disse dagene kan du oppleve kirkens juletradisjoner gjennom ulike uttrykk og tilnærminger til juleevangeliget, og julens øvrige tekster.

Alt du trenger å vite om gudstjenestene julaften, 1. juledag og 2. juledag finner du på din lokale menighets nettside.

Mens vi gleder oss til jul gir biskop i Borg Atle Sommerfeldt gir folk et lynkurs i julegudstjenestefeiring:

Julaften
- På julaften ringes julen inn med kirkeklokkene i hele Norge og store deler av verden! Inne i kirkene fortelles om Jesu fødsel, julesanger synges og vi gis hjelp til å knytte forbindelsen til våre liv. Mange av gudstjenestene er særlig tilrettelagt for barna og storfamiliene fyller kirkene slik de har gjort i mange generasjoner.

1. juledag

- 1.juledag er tradisjonelt julens store festgudstjeneste. I mange kirker deltar kor og ekstra musikere. Juledagsgudstjenesten gir på en særlig måte muligheten til virkelig å feire at Gud er sammen med oss og deler våre livskår. Gudstjenestedeltagelse anbefales på det varmeste!

2. juledag
- 2. juledag er de som har mistet og mister livet for Guds skyld i fokus. Derfor er fargen i kirkene rød. Å delta i gudstjenesten 2. juledag er å vise solidaritet med alle de som lider.