Kampanjeoversikt 2023

Det siste året har vi som organisasjon blitt gode til å samkjøre kampanjer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå- det gir resultater! Her finner du tips til hvordan man lokalt kan dra nytte av nasjonale kampanjer og tidspunkt for de nasjonale kampanjene, bare å plotte inn i arbeids- og publiseringsplaner!

Kampanjeoversikt 2023

Kommunikasjonsarbeid i vårt digitale mediesamfunn er et interessant og komplekst arbeid. Nasjonale kampanjer er et godt verktøy i det lokale kommunikasjonsarbeidet. Det vil komme en omdømmekampanje våren 2023 for å støtte arbeidet med kirkevalget, tidpunkt og innhold er ikke klart. Legger inn her så fort det er.

Hvordan følger man opp nasjonale kampanjer lokalt?

1. Sørg for at nettsidene deres er oppdatert på kampanjens tema, ha kampanjens tema godt synlig på deres nettside. Sørg for at nettsiden treffer høyt på googlesøk, se hvordan HER, (tenk relevante søkeord for kampanjen)
  2. Sørg for at www.skjerikirken.no er oppdatert.
  3. Bruk bilder og filmer fra ressursbanken i deres sosiale medier, planlegg publisering i kampanjeperioden. Kontakt aktuelle samarbeidspartnere innenfor kampanjens tema og få til publisering i andres sosiale medier lokalt (kommune, influenser, org/lag etc)
  4. Planlegg artikler om kampanjetema inn i menighetsblad og lokalavis. Finn fram gode eksempler og historier som løfter kirkens arbeid innenfor kampanjetema. Vinkle artikler ut fra medlemmenes og samfunnets behov. OBS, dette krever lengre tidshorisont enn to uker før kampanjestart.

Tips! Sett av tid til å jobbe lokalt med nasjonale kampanjer to uker før kampanjen starter.

Hele året: Annonsering på Google og youtube . Kirkerådet
Den norske kirke annonserer kontinuerlig på områder som dåp, bryllup og konfirmasjon på Google og YouTube. Dette kalles always on. I søk vil vi derfor dukke opp høyt i perioder også utenfor definerte kampanjeperioder. Du finner også generelle kampanjer for høytider og handlinger HER

10.mars-28.mars Fasteaksjon Kirkens nødhjelp- lokalt
Kampanjen ender med bøsseaksjon eller sponsorløp, eller til oppfordring til å vippse beløp. Materiell til sosiale medier, nettartikler og annet: https://www.fasteaksjonen.no/materiell/for-menighetene/

13.mars til 20.april Rekrutteringskampanje i sosiale medier. Kirkerådet
Annonser vil lede trafikk til jobbikirken.no. Ressurser finner du ved å trykke på lenke i ordet HER

27.mars til 10.april Påskekampanje Kirkerådet- sosiale medier
Annonser vil lede trafikk til skjerikirken.no, så forberedelser bør være å legge arrangementer tilgjengelig på skjerikirken.no Ressurser finner du ved å trykke på lenke i ordet HER

17.april – 10.juni foreløpig konfirmasjonskampanje Kirkerådet- Tik Tok/SoMe
Disse sidene viser videre til menighetenes nettsider. Forberedelser bør bestå av å gjøre påmelding og informasjon om konfirmanttiden tilgjengelig og oppdatert på egne nettsider. Finn ressurser HER

27.mai til 11. juni Nasjonal kampanje for Drop in dåp Kirkerådet i SoMe, Borg nettaviser
Vi håper at så mange kirker som mulig åpner for fleksible tidspunkt i disse to ukene. Annonsene vil vise videre til www.skjerikirken.no. Finn ressurser her: Drop-in - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)

10.aug til 20.august Forhåndstem ved kirkevalget. Kirkerådet
4.sep.- 10 sept. Stem ved kirkevalget Kirkerådet Tentativ periode Kirkerådet
Synlighet i sosiale medier og utendørs annonser (f.eks. på kjøpesenter og busser). Husk dødlinje til menighetsblader 25.april. Ressurser finner du ved å trykke på lenke i ordet HER

28.okt- 4.nov Allehelgen, Den norske kirke i Borg- sosiale medier og nettaviser
Annonser vil lede trafikk til skjerikirken.no. Mer planer kommer etter hvert, ressurser finner du ved å trykke på lenke i ordet HER.

15.nov- 24.des Jul! Kirkerådet sosiale medier- Den norske kirke i Borg- nettaviser
Mer planer kommer etter hvert. Annonser vil lede trafikk til skjerikirken.no. Ressurser finner du HER.  Julekonsert på nett i sept. er bra!

Arrangementer, konserter etc. bør legges ut 4 mnd. før i SoMe og på  www.skjerikirken.no