2,7 millionar fra Møre til Kirkens Nødhjelp

Fasteaksjonen til inntekt for Kirkens Nødhjelp sitt arbeid resulterte i år i nær 2,7 millioner kroner i innsamlede midler i Møre og Romsdal. Nødhjelpsmidlene går i år til arbeidet blant flyktningene fra Kongo.

Ester har mistet sønnen (15) og sin mann. Nå står hun alene i en flyktningleir i Kongo med sine fem barn og er gravid med ett. Snart er hennes nye hjem klart.  FOTO: HÅVARD BJELLAND / KIRKENS NØDHJELP

Les NRK-reportasje om flyktningekrisen i Kongo

Tallene for fasteaksjonen i år viser et  bøsseresultat på 2.357.774 kr og Vipps på 300.974 kr.

– Som alltid går pengene fra fasteaksjonen til hele Kirkens nødhjelp sitt arbeid. Disse frie midlene setter oss i stand til å respondere raskt når en katastrofe inntreffer. Under fasteaksjonen i år løftet vi fram arbeidet knyttet til flyktningekrisen i Kongo. Kirkens nødhjelp jobber kontinuerlig med å redde liv og forandre liv, sier regionskjoordinator i Kirkens Nødhjelp, Bente Hjertenæs.

Alle menighetene i Møre er hvert år med på fasteaksjonen. Mange steder deltar konfirmantene i innsamlingen.

– Vi takker på det varmeste alle som har stått på for fasteaksjonen 2018. Det ble et fantastisk resultat og jeg er så stolt av at Møre og Romsdal er nr 2 på fylkesoversikten. Giverviljen i fylket vårt er stor, og kirkelig ansatte og frivillige har gjort en formidabel innsats – nok en gang – for at flest mulig skal få muligheten til å bidra til aksjonen, sier regionskjoordinator i Kirkens Nødhjelp, Bente Hjertenæs.