Brøler for klimaet

Vi slutter oss til det nasjonale klimabrølet, viser diakonirådgiver Toril Holm i Møre bispedøme og diakon Rigmor Dahl i Bolsøy. – Som kirkelige medarbeidere har vi et engasjement for å bidra til å verne om skaperverket og legge til rette for bærekraft for alle mennesker og liv på jorda, understreker de.

Diakonirådgiver Toril Holm (t.v.) i Møre bispedøme og diakon Rigmor Dahl i Bolsøy tar klimabrølet på vegne av alle diakoner i Møre. - Som kirke støtter vi dette tiltaket, understreker de.

Klimabrølet må vi stå sammen om! I diakonien har vi fire søyler, der to omhandler vern om skaperverket og kamp for rettferdighet. Klimatiltak kan sikre bærekraft for mennesker i sårbare økosystemer. Alle har medansvar og vi vil styrke samhandlingen mellom mennesker, sier de to.

Klimabrølet er en  partipolitisk- og organisatorisk uavhengig bevegelse. Målet er å samlet kunne si tydelig fra til politikere og de som sitter i ansvarlige posisjoner at nå trengs det handling. Politikerne må treffe tiltak slik at vi kan begrense global oppheting til 1,5 grader.

– Vi er mange som står sammen om dette. Mennesker i alle aldre og forskjellige situasjoner. Vi som kirke er også med og støtter denne bevegelsen, sier diakonirådgiver Toril Holm, som peker på slagordet:

Sammover! Sammen, -finne gode løsninger, og se fremover sammen.