Diakonvigsling og visitas i Grytten

Emy Benjamins ble 5. mars vigslet til ny diakon i Rauma. Samme uke var det bispevisitas i menighetene i kommunen.

Emy Benjamins (midten foran) ble 5. mars vigslet til diakon i Rauma. De som medvirket under forbønnshandlingen var: Biskop Ingeborg, prost Erling Nevland, prost Gerd Anne Aarseth, Anglikansk prest Mary Strømmen, diakon Rune Singelstad, Martin Benjamins og diakon(rådgiver) Toril Holm.

Fra tirsdag 5.mars til søndag 10.mars var det visitas i Rauma. Biskopen med følge kom til Rauma tirsdag morgen.

Det var bygder og et sentrum badet i en sol som holdt på å stå opp, og vi kjørte mot Kors kirke og morgenbønn denne dagen.

Etter en god historisk innledning av leder i Kors menighetsråd, Per Bersås, fikk vi en fin tekstgjennomgang av historien om Jona, av prost Erling Nevland. Fortellingen om Jona og en Gud som står ved hans side uten å vike, og en Gud som trekker sin vrede tilbake blir stående som et godt fundament for denne dagen.

Dagen fortsatte med møte med stab og besøk hos Wonderland, det nye etablerte innovasjonssenteret og vi fikk en omvisning på kommunens nye helsehus.

Det var mange gode møter med engasjerte og hjertevarme mennesker som er stolt av kommunen sin og hvordan de kan medvirke til at kommunen møter visjonen; -verdens beste kommune for naturglade mennesker. Vi opplevde en kommune til å bli glad i og av.

Biskopens følge fikk oppleve et miljø som tok vennlig imot og stolt kunne vise frem det daglige og hverdagslige livet. De var godt å bli møtt på denne måten.

Visitas betyr å besøke og biskop betyr tilsynsmann, godt oppsummert å besøke for å se til.

Når dagen begynte å gå mot kveld og solen skulle gå ned fant vi veien til Grytten kirke, en åttekantet trekirke ferdigbygd i 1829. Her skulle det være Velkommen til kirke, en enkel gudstjeneste med fokus på sang og rytme, der fellesskap og inkludering er konkret.

Her ble også Emy Benjamins vigslet til diakontjeneste.

Prost Erling forklarte så fint om albaen Emy skulle få på seg, den lange hvite kappen som bæres av vigslede og frivillige medhjelpere under liturgiske handlinger.

Biskop Ingeborg Midttømme tok i sin vigslingstale utgangspunkt i kjærlighetsbudet vi finner i Matteus 25; Det dere gjorde mot en av mine minste gjorde dere mot meg. Hvem ser og hvem trenger å bli møtt med et diakonalt blikk.

Så fant forbønnshandlingen sted og flere medhjelpere fikk være med å be for Emy og hennes tjeneste.

I sin andakt tok Emy utgangspunkt i misjonsbefalingen i Matteus 28; «Og se jeg er med dere alle dager inntil verdens ende». Gode ord og deling av refleksjoner fra en diakon som vil være en trygg og god medvandrer for mennesker i Rauma, i gode og onde dager.

På spørsmålet om hvorfor hun har valgt å jobbe som diakon svarer Emy;

«Jeg er veldig glad i mennesker, og at jeg som diakon kan gå en lite stykke på vei med mennesker er en ære. Jeg håper at jeg kan vise litt av Guds kjærlighet til mennesker her i Rauma»

Hva ser du frem til og er det noe du gruer deg til?

Emy svarer;

«Det er fantastisk å møte så mange herlige mennesker som diakon.

Det jeg gruer meg til er at jeg ikke strekker til, det er så mye som kan gjøres, og ofte må gjøres. Men det er ikke bare mitt arbeid, det er noe som vi som kirken må stå sammen om.»

Etter gudstjenesten var det kirkekaffi med gode kaker. Noen hilsninger ble det også til den nyvigslede diakonen.

Det var fint å høre ordfører Lars Olav Hustad hilse Emy lykke til med tjenesten og bekrefte hva en diakon betyr for menneskene i Rauma. «En diakon er helt uvurderlig for en kommune. Sammen skal vi hjelpe lokalbefolkninga i det som måtte komme.»

Lykke til med din tjeneste Emy.

-Gå i fred og hvil i Guds nåde!