Kirka skapte interesse på utdanningsmesse

Mange ungdommer var nysgjerrige på utdanning til kirkelige jobber da kirka inviterte til egen stand på messa «Utdanning & Karriere».

Messa «Utdanning & Karriere» ble arrangert i Fagerlihallen i Ålesund  28. januar. Storparten av de besøkende var ungdommer i videregående skole-alder. - Den store interessen blant ungdommene var rett og slet oppløftende med tanke på fremtidig rekruttering til kirken. - Det var over all forventning, sier rådgiver undervisning i Møre bispedømmeråd, Wangensteen.

Se flere fotos fra kirkens stand på utdanningsmesse på Møre bispedømmes Facebook-sider

– Svært mange ungdommer var innom standen. De var nysgjerrige og åpne for å høre om de ulike mulighetene og veiene inn til jobb i kirka - og lyttende til at vi har bruk for og verdsetter ulik inngang og yrkesbakgrunn, sier rådgiver undervisning Bente Wangensteen i Møre bispedømmeråd.

– Under messa hadde vi ekstra fokus på kirkemusikeren; det er ikke så mange organisasjoner som har fulltidsansatte musikere - men det kan altså kirka tilby, sier Wangensteen, som sammen med sokneprest Reidar Standal, kantor Ane Rypdal og kateket Jon Ivar Tønnesen tok imot ungdommene som kom til standen.

– Mange ville vite mer konkret om spesifikke stillinger i kirken, og vi opplevde stor interesse da vi orienterte om hva det innebærer å være prest, diakon, kantor, kateket osv. Når standen i tillegg kunne tilby 340 muffins til ungdommene, dempet ikke dét interessen, legger hun til.

– Den store interessen blant ungdommene var rett og slet oppløftende med tanke på fremtidig rekruttering til kirken. - Det var over all forventning, sier Wangensteen.

Messa «Utdanning & Karriere» ble arrangert i Fagerlihallen i Ålesund  28. januar. Storparten av de besøkende var ungdommer i videregående skole-alder. Det var Møre bispedømmeråd i fellesskap med Ålesund kirkelige fellesråd som organiserte og inviterte til kirka sin stand på utdanningsmessa, og Wangensteen mener den lokale forankringen i fellesråd og prosti bidro til det vellykkede resultatet.

- Dessuten hadde vi gjort et grundig forarbeid, bl.a. med reklamespotter og intervju i Radio Ålesund. Jeg tror mange unge hadde fanget opp dét, og det bidro til at mange oppsøkte standen.