Nestekjærlighet via chat

Kirkens SOS i Møre og Romsdal svarer på 18000 henvendelser årlig - og mengden øker. – Vi søker å lindre smerten ved følelsesmessig og eksistensiell krise, sier daglig leder, Hilde Lillestøl. – Tilbudet via telefon, melding og chat, er nestekjærlighet i praksis, sier Arvid Helle i Møre bispedømme.

Kirkens SOS Møre og Romsdal møter hver dag mennesker som står i ulike livskriser. Tjenesten handler i første rekke om å lindre gjennom samtalen, om å være tilstede og å være et medmenneske og en medvandrer.

– Når livet er som verst trenger vi et medmenneske som løfter oss opp, ser oss og støtter oss - slik at vi kan bli hele igjen. Bak hver henvendelse er det en historie. Vår visjon er å omsette Jesu nestekjærlighet i praksis gjennom å gi tid til, ha tro på og fremme håp for mennesker i krise. Vi kan bidra til en bedre hverdag for mennesker som har det vanskelig. Dette er Kirkens SOS i et nøtteskall, sier Lillestøl, som leder virksomheten i Møre og Romsdal.

– Den største gruppen som tar kontakt via SOS-chat er ungdom mellom 15-20 år. Å skrive om det som er vanskelig kan i første omgang være lettere enn å si det høyt. Kirkens SOS ønsker derfor å styrke tilgjengeligheten av SOS-chat ytterligere. Å være der for unge mennesker som strever med livet er viktig.

Kriser

Kirkens SOS møter hver dag mennesker i ulike livssituasjoner som har behov for et medmenneske, og har dialog via telefon, chat eller SOS-melding. Omkring 100 frivillige i Møre og Romsdal betjener krisetjenesten på telefon og internett. Tjenesten er gratis, innringeren kan være anonym og medarbeiderne er underlagt taushetsplikt:

– Dette er et "her-og-nå-tilbud". Kirkens SOS kommer i dialog med mennesker i alle aldre og med mange forskjellige utfordringer og problemstillinger. Men vi kan ikke gi et ordinært terapitilbud, da oppfordrer vi til å kontakte det profesjonelle behandlingsapparatet, sier Lillestøl.

Medmenneske

Hun utfordrer flere til å melde seg til tjeneste: - Frivillig arbeid er en viktig ressurs i samfunnet. Som frivillig i Kirkens SOS vil man være til stede for de som trenger et medmenneske å snakke med, du får sette perspektiv på livet og det skaper personlig vekst. Den viktigste kvalifikasjonen som medarbeider er evnen til å lytte. Nye medarbeidere får også et grundig innføringskurs, påpeker Lillestøl.

Bildet: Hilde Lillestøl er daglig leder i Kirkens SOS Møre og Romsdal. Stiftelsen har kontorlokaler i Ålesund og vaktrom i Ålesund og Molde. Det er 3 ansatte og nærmere 100 frivillige medarbeidere.Tjenesten svarer på telefon, SOS-meldinger og chat. Årlig besvares bortimot 18 000 henvendelser fra mennesker i følelsesmessig eller eksistensiell krise.

Kirkens SOS har vaktrom i Molde og Ålesund. Per i dag er det 1 av 3 som ikke får svar når de henvender seg til Kirkens SOS. – Krisetjenesten trenger enda flere frivillige som kan være med i tjenesten, og vi oppfordrer særlig frivillige i Molde til å melde seg, fremholder Lillestøl.

– Konkret nestekjærlighet

– Kirkens SOS sitt arbeid i Møre og Romsdal er en svært viktig del av det kirkelige diakonale arbeidet. Dette er konkret nestekjærlighet, sier avdelingsleder kirkeliv i Møre bispedømme, Arvid Helle. – Å være til stede for mennesker når livet er vanskelig er grunnleggende i kristen omsorg - og det er meningsfylt, sier Helle.

Møre bispedømme sitter i representantskapet for Kirkens SOS Møre og Romsdal, og daglig leder Hilde Lillestøl møtte nylig Møre bispedømmeråd for å orientere om tjenesten i fylket.