Kirkevalget 2019 - Praktisk info kort oppsummert

Her har vi samlet informasjon og nyttige linker for at du lett skal få svar på det du lurer på angående kirkevalget 2019.

Kirkevalget 2019 - Praktisk info kort oppsummert

Hvem kan jeg stemme på?

På bispedømmenivå er det i år flere lister å velge blant: Nominasjonskomiteens liste og Åpen folkekirke stiller lister i alle bispedømmer, og Bønnelista i ni av elleve bispedømmer. Mens de to siste listenes kandidater samler seg rundt hvert sitt program, består den første listen av kandidater med ulike synspunkter på hva som er viktig for kirken. Listene har ulik profil og ønsker ulike veivalg, men kandidatene har dette felles: Et stort engasjement for en levende kirke, som de ønsker skal spille en aktiv rolle i små og store lokalsamfunn. Linker til deres egne hjemmesider:

Bønnelista
Nominasjonskomiteens liste
Åpen folkekirke

I tillegg kan en stemme på hvem som skal sitte i det lokale menighetsrådet. Menighetsrådet, sammen med den lokale staben, legger strategier for hva lokalmenigheten skal jobbe med de neste årene. Her stemmer du frem folk du tror vil gjøre en god jobb for kirken lokalt. Valget til menighetsråd innebærer også et indirekte valg til kirkelig fellesråd i kommunen.

Det er menighetens eget ansvar å presentere menighetsrådskandidatene sine. Du kan søke etter din menighets kandidater her: Valglister og kandidater til Kirkevalget.

Om du er usikker på hvilken menighet du tilhører kan du søke på postadressen din i søkefeltet lengre nede på siden her.

Hvor kan jeg stemme?

Du finner informasjon om tid og sted for valget ved å søke opp soknet på siden med presentasjon av kandidater og lister:

Valglister og kandidater til Kirkevalget (her finner du også informasjon om tid og sted)

Forhåndsstemming

Du kan forhåndsstemme i tiden fra 10. august til 6. september. Vil du stemme i et annet sokn enn der du bor, må du gjøre det innen 2. september. Du finner informasjon om tid og sted for forhåndsstemming ved å søke opp soknet på siden med presentasjon av kandidater og lister:

Jeg har ikke fått valgkort. Kan jeg stemme likevel?

Du trenger ikke valgkortet for å stemme, bare legitimasjon, men om du vil lese det som står der finner du det her: https://kirken.no/valgkort

Er jeg gammel nok til å stemme?

For å stemme ved kirkevalget må du bli 15 år i år. Det vil si at alle som er født i år 2004 eller tidligere har stemmerett.

Er jeg medlem?

Hvis du er døpt og ikke har meldt deg ut av kirken er du medlem. Du kan sjekke at du er medlem ved å gå inn på kirken.no/medlem. Der kan du også melde deg inn, om du er utmeldt. Alle medlemmer i Den norske kirke som er bosatt i soknet har stemmerett. Har du flyttet etter 30. juni skal du stemme der du bodde før.

Jeg har fått valgkort, men er ikke medlem. Hvorfor?

I 1998 vedtok Stortinget at Folkeregisteret skulle legges til grunn ved opprettelsen av kirkes medlemsregister. Det førte til at flere feilaktig ble registrert som medlemmer. Du kan lese mer om det her: Kirkevalget: Rom for engasjement

Hvordan stemmer jeg?

6abfe499b42743e9a19c05b371092ae1.PNG

Husk legitimasjon!
Mer om hvordan stemmingen fungerer, bl.a. med personstemmer og endring av stemmeseddelen, finner du her: Hvordan avgir jeg stemme?

Er det noe annet du lurer på?

kirkevalget.no kan du lese mer utfyllende om valget.

Mange synes informasjon om valget og kandidatene er vanskelig tilgjengelig og vanskelig å forstå. Hva mener DU vi kan gjøre for å bedre dette? Legg gjerne igjen ditt forslag her.