Mange tilbakemeldinger på biskopens #metoo-erfaringer

Biskop Ingeborg Midttømme har fått svært mange henvendelser fra kvinner og menn etter at hun før jul fortalte i media om sine erfaringer med seksuell trakassering. – Kanskje kan min åpenhet bidra til at flere kan rette ryggen og si at vi skal ikke ha det slik, sier biskopen.

Biskop Ingeborg Midttømme fortalte i media før jul om erfaringer med seksuell trakassering. I ukene etter er det kommet svært mange tilbakemeldinger fra kvinner og menn rundt temaet. (klipp fra NRK´s nettside)

Biskopen fortalte i media i november om flere episoder der hun har opplevd seksuell trakassering. I følge henne har både prestekolleger og menn utenfor kirken gått langt over streken.

Den type tilnærmelser er uakseptabel maktutøvelse som knebler den frie samtalen, sier biskopen.

I et juleintervju i radio utdypet biskop Midttømme hvorfor hun stod fram med en tydelig stemme og delte personlige erfaringer:

«Ja, jeg fant ut at det ville jeg gjøre. Det jeg ikke var forberedt på, var den enorme responsen jeg skulle få etterpå. Fremmede mennesker har kommet bort til meg enten jeg har vært i Spjelkavik eller har vært på ferga over fjorden her eller det har vært i Domkirka. Mennesker jeg ikke kjenner som har klappet meg på skulderen og sagt: «Tusen takk. Du aner ikke hva dette betyr. Vi er mange som sitter med sånne erfaringer.» Jeg har fått mail fra mennesker jeg ikke kjenner, fått tekstmeldinger fra mennesker jeg kjenner. En enorm respons, og det gjør meg veldig ydmyk for betydningen av at jeg med min offentlige posisjon deler noe av min sårbarhet som gir rom for at andre kan komme med sin. Og at vi i fellesskap kan rette ryggen og si at sånn skal vi ikke ha det.»

– I ukene som er gått siden media fortalte om mine erfaringer, har jeg som vanlig reist mye rundt i fylket vårt. Enten jeg har vært synlig med bispeskjorte og kors eller gått annerledes kledd, har folk tatt kontakt. Både menn og kvinner, forteller biskopen. Nå håper hun folk vil fortsette å bruke #metoo-kampanjen til å sette ord på erfaringer med krenkelser av seksuell art.

Torsdager i svart

Som et synlig uttrykk for solidaritet og støtte til ofre for vold og overgrep kler biskopen seg i svart på torsdager - i respekt for menneskerettighetene - i håp om endring. #thursdaysinblackTorsdager i svart er et internasjonalt tiltak som sist høst ble relansert av Norges Kristne Råd og er en aksjon i protest mot vold og overgrep - i solidaritet med de som rammes. Ansatte i Den norske kirke oppfordres til å støtte opp om aksjonen.

BILDET: Den røde knappen symboliserer Stopp vold mot kvinner.

Retningslinjer

Møre bispedømme har konkrete retningslinjer for varsling av krenkinger og overgrep: Siden 2012 foreligger Beredskapsplan for varsling og handtering av seksuelle overgrep i Møre bispedøme. I disse dager tas det også initiativ til en arbeidsgruppe innen kirken i Møre som skal drøfte og overvåke saksfeltet og bidra til årlige samlinger der den konkrete tematikken belyses.

Sentralt arbeidsmiljøutvalg for Den norske kirke (Sentralt AMU) har også oppdatert:

Se også:

Veiledningshefte mistanke om seksuelle overgrep

Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep