Oppfordrer til å be for ungdommene i Møre

– Vi ber om at ungdommene våre får oppleve tryggheten ved å høre til hos Gud – og at de får et møte med evangeliet ved semesterstart, sier biskop Ingeborg Midttømme.

Bibel og bøn.

Å be for ungdommene våre er en kontinuerlig oppgave og et privilegium, og nå ved årets semesteroppstart oppfordrer jeg til at vi igjen tar skoleungdom og studenter med i våre tanker og bønner, sier biskopen.

– Ungdommene våre går nå inn i et nytt skoleår fylt av forventninger, men kanskje også med en uro. Det er mange som ved semesterstart er på jakt etter andre verdier, samværsformer og fellesskap,  hvor de får hjelp til å ta vare på sin egen integritet. Og det er mange, kloke, erfarne elever og studenter som gjerne bidrar til det. La oss sammen be for ungdommene våre, om at de gode opplevelsene og erfaringene vil prege det nye skoleåret - og at de vil fortsette å finne sitt hjem i kirken, oppfordrer biskop Ingeborg Midttømme.

Forbønnen som sist høst ble lest i kirkene hver søndag fram til midten av november var slik:

“Livets Gud, takk for ungdommene våre. Takk for at du har skapt oss til å leve i fellesskap med deg og med hverandre.

Vi ber om at ungdommene våre får kjenne alt det gode, byggende og vakre ungdomstida byr på.

Gi oss som står rundt dem evne og vilje til å bygge fellesskap der de blir sett, forstått og tatt vare på.

Vi ber om at de må vernes fra all ondskap, og at de får mot og klokskap til å stå imot truende krefter som bryter ned og ødelegger.

Vi ber om at ungdommene får en styrket tro og tilhørighet til deg.  Amen”

Relevant

– Vi vil inspirere menighetene våre til å være relevante for ungdom også i årene etter konfirmasjonen.

– Veldig mange av førsteklassingene i videregående skole har inntil nå med stolthet og glede deltatt i kirken. De har nylig vært konfirmanter og kjente virkelig at de hørte hjemme i kirken. Hvordan har de det nå? Har vi som kirke gjennom årene med trosopplæring fått formidlet til dem at de alltid og under alle livets forhold hører til og er velkomne hjem? Har vi vist dem at Bibelen har fortellinger om nederlag, angst og smerte, overgrep og krenkelser? Har vi på en troverdig måte formidlet at ikke noe av det vi mennesker erfarer i livet, er tabu i møte med Gud, spør biskopen.

midttømme - fotograf anita grønland.jpg

Bildet: – La oss be for ungdommene våre i Møre ved inngangen til et nytt skoleår, oppfordrer biskop Ingeborg Midttømme.