– Støtt kristne som utsettes for vold og diskriminering

Norges Kristne Råd oppfordrer sine medlemskirker til å aktivt og konkret støtte trossøsken rundt omkring i verden som  utsettes for vold og diskriminering.

– Støtt kristne som utsettes for vold og diskriminering

Mange kristne rundt omkring i verden utsettes i dag for vold og diskriminering. Trosfriheten er en av de menneskerettighetene som er under sterkest press i dagens verden, skriver rådet i sin oppfordring til medlemskirkene, og oppfordrer menighetene til konkret å støtte trossøsken ved å:

• Be for kristne som diskrimineres og forfølges.
  • Holde fast ved at alle mennesker er like mye verd, og at alle har lik rett til trosfrihet og trosutøvelse. Dette gjelder i konfliktområder, men også i Norge.
  • Sende solidaritetshilsen og kondolanser til menigheter som opplever terror og overgrep.
  • Støtte lokale kirkers arbeid, skoler og helseinstitusjoner.
  • Støtte organisasjoner som arbeider for trosfrihet.
  • Lytte til hva utsatte kristne selv ber oss bidra med for å støtte dem.
  • Skaffe kunnskap fra troverdige kilder og ta til motmæle mot usaklig bruk av religion for politiske formål.
  • Delta i offentlig debatt om trosfrihet og forfulgte kristne.
  • Arrangere temamøter o.l. i menigheter og lokalsamfunnet. Informere om kirkers og kristne organisasjoners engasjement for sårbare kristne rundt om i verden.
  • Støtte en raus asylpolitikk, hvor Norge gir tilflukt til mennesker som forfølges på grunn av sin tro og overbevisning, eller som har skiftet tro og risikerer forfølgelse om de returneres til sine opprinnelsesland.

”I flere land, også i vår del av verden, ser vi en økende tendens til at religion misbrukes for politiske formål, og religiøs, etnisk og nasjonal identitet knyttes sammen slik at minoritetsgrupper skvises. Dessverre er det slik at alle de store religionene opp igjennom historien har blitt brukt for å diskriminere og forfølge dem som har trodd og tenkt annerledes.

Mange betaler en høy pris for sin tros skyld. Det koster å forkynne et budskap om menneskeverd, likeverd og nestekjærlighet i autoritære samfunn, og det er krever mot å fastholde alles rett til tros- og livssynsfrihet når religion og makt kobles sammen for å utestenge religiøse minoriteter fra fellesskapet.

Det er grunnleggende i vår kristne tro at alle mennesker er like mye verd, og at vi støtter alle som er i nød, uavhengig av hva de tror på og hvilken gruppe de tilhører. Vi skal arbeide for at alle mennesker får sine grunnleggende menneskerettigheter ivaretatt, inkludert trosfriheten. Samtidig har vi som kristne et særlig ansvar når våre trossøsken lider. Vi er lemmer på samme Kristi legeme, og når ett lem lider, lider hele kirken. Vår forbønn og solidaritet betyr mye for kristne som rammes av urett, og sammen med dem skal vi frimodig fastholde håpet som oppstandelsen gir oss om at freden og rettferdigheten vil bryte fram!”, skriver Norges Kristne Råd i sin oppfordring til medlemskirkene.