Reformasjon og salmesang

Salmesang på morsmålet kom med reformasjonen. Møre bispedømme vil bidra til at salmesang kan bli en sentral del av reformasjonsjubileet 2017.

Den lutherske reformasjonen forbindes med Bibelen og salmesang på morsmålet.

Den lutherske reformasjonen forbindes med salmesang og menighetssang på morsmålet. Luther var ikke den første som lot menigheten synge salmer på morsmålet. Den lutherske reformasjonen ble likevel et gjennombrudd, både for bruk av morsmålet i gudstjenesten og for menighetssang. Gjennom dette fikk menighetene en ny rolle i gudstjenesten. Mens de tidligere i stor grad hadde vært tilhørere og tilskuere, fikk de gjennom sangen en mer aktiv rolle i gudstjenesten.

Domprost Olav Gading (bildet) har samlet stoff som kan brukes til salmekvelder under reformasjonsjubiléet
(NB: klikk på lenkene for å lese dokumentet. Se både PDF-versjon og Word-versjon nederst på siden):

Norsk salmesang fra reformasjonen til i dag: En kort salmehistorie. Hovedvekten ligger på norske forfattere, men det er også tatt med noen andre som har hatt stor betydning for norsk salmesang.

Salmer fra Møre: Manuskript til en salmekveld

Program for salmekvelder: Forslag til innhold på en eller tre samlinger med salmer fra reformasjonen til i dag.

Oversyn over forfattere som har fem eller flere originale tekster i Norsk salmebok 2013

Oversyn over forfattere og komponister fra MøreNorsk salmebok 2013