Skulegudsteneste

Gudstjenester i samarbeid mellom kirken og skolen har lange tradisjoner i Norge. Det er viktig at det er ryddighet knyttet til dette samarbeidet slik at alle elever blir ivaretatt. Både de elevene som ønsker å delta på gudstjeneste og de som ønsker seg et annet likeverdig alternativ.

En skolegudstjeneste er utøvelse av religiøs praksis, der det kirkelige og kristne uttrykk, form og innhold har sin plass. Rundskrivet F-15-07 fra departementet sier at skolegudstjenester kan gjennomføres som en del av skolens generelle kultur- og tradisjonsformidling, ikke som en del av KRLE-faget. Skolegudstjenesten skal ikke være arrangert som avslutning eller oppstart av et semester.

Det er viktig å skille mellom skolegudstjenester og ekskursjon til kirken. Et besøk i en kirke regnes som en ekskursjon. En skolegudstjeneste skal være noe annet enn en skoletime om salmer og liturgi. En skolegudstjeneste er utøvelse av religiøs praksis, der det kirkelige og kristne uttrykk, form og innhold kommer til uttrykk.

Fredag 12/11-15 kom utdanningsdirektoratet med nye retningslinjer knyttet til skolegudstjestene.

Dersom noen foreldre eller barn ønsker fritak fra gudstjenesten, skal skolen ha et likeverdig og pedagogisk tilbud til disse elevene. Fritaket omfatter også øving til gudstjenesten.

Skolegudstjenestene blir som regel til gjennom et solid samarbeid mellom den enkelte skole og den lokale menighet.