Tekster fra biskop Tor Singsaas 2009

Diskusjonen om hvor bispemøtets preses skulle ha sitt geografiske utgangspunkt, preget også biskop Tor Singsaas sitt arbeid i 2009. Nidaros biskop hadde et tydelig ståsted: Den nye tolvte biskop måtte ha Nidaros domkirke som sentrum og utgangspunkt for sin tjeneste. Dette ble også vedtatt i Stortinget etter hvert. Under Olavsfestdagene ble også biskop Tors første «Samtale i domen» lansert: Joralf Gjerstad var på besøk og samtalen ble fulgt av et smekkfullt kirkerom. Senere kom gjester som Elias Akselsen, Liv Ullmann, Edvard Hoem, Mari Boine/Bierna Bientie, Solveig Slettahjell, Trond Giske sammen med ungdommer som opplevde 22. juli på Utøya, Maria Amelie og Eldar Rønning og unge som har stått tydelig frem i media om verdispørsmål.

Samtalene i Nidarosdomen under Olavsfestdagene, ble et varemerke for biskop Tor. Her i munter passiar med Joralf Gjerstad i 2009. (Foto: Ned Alley, Scanpix)

Arbeidsgiver og åndelig leder Bodø 10.02.09.

Brev om ny ekteskapslov av 1.jan 09

Pilegrimen - kronikk Adresseavisen februar 2009

Preken, fastemesse Lade kirke 25.2.09

Hilsen ved innvielse av nytt orgel Strinda kirke