Tekster fra biskop Tor Singsaas 2011

2011 ble preget av det forferdelige terrorangrepet på Utøya og i regjeringskvartalet i Oslo, der 77 mennesker ble drept. Biskop Tor var selv med på å ta imot de AUF-erne som kom tilbake til Trondheim fra Utøya. Han forteller at han var helt uten ord de første dagene. Likevel ble dette etter hvert en hendelse som satte spor også i biskopens tekster. 2011 var også året da biskop Tor holdt sin første nyttårstale i forbindelse med en mottagelse i Erkebispegården, dette ble en tradisjon hver år og etter hvert ble talen flyttet til Nidarosdomen. Biskop Tor var også aktivt med i lanseringen av den nye bibeloversettelsen - Bibelen 2011 - dette året, han ble senere også styreleder i Bibelselskapet.

Biskop Tor Singsaas møter daværende utenriksminister Jonas Gahr Støre under åpningen av Olavsfestdagene 2011, bare seks dager etter terrorangrepet på Utøya. De var to ledere i en nasjon som sto sammen i sorgen. (Foto: Ned Alley, Scanpix)

Nyttarstale 2011 i Erkebispegården

Brev til prester, menighetsråd og bispedømmeråd - Nidaros bispedømme. Ett bispedømme to biskoper

Bruk av Nidaros domkirke - brev til domprost og menighetesråd