Tekster fra biskop Tor Singsaas 2012

Dette året kom den historiske endringen av grunnloven, som avviklet statskirken i Norge. Den norske kirke kom i en friere posisjon enn før, det hadde vært omdiskutert men var nå et faktum. Biskop Tor skrev og uttalte seg om den historiske endringen i 2012. I tillegg deltok han i debatten om regjeringens behandling av asylbarna, og han var med på å markere ny gudstjenesteordning i Den norske kirke. Dette året skrev han også nye tekster om Johan Falkberget og hans forfatterskap, biskop Tor har vist stort engasjement for Falkbergets forfatterskap og hans tilknytning til Røros. Han har deltatt aktivt i arbeidet på Røros for å få etablert et «Falkbergets hus».

Ett år etter tragedien på Utøya, 22. juli 2012, talte biskop Tor Singsaas til en fullsatt Nidarosdomen. (Foto: Ned Alley, Scanpix)

Nyttårstale 2012

Asylbarna. innlegg i regionaviser 2012