Landets beste minnelund ligger i Levanger!

Alstadhaug kirkegård i Levanger gikk til topps i konkurransen om beste navna minnelund

Landets beste minnelund ligger i Levanger!
Norsk forening for gravplasskultur lyste i år ut en konkurranse med tema beste navna minnelund. Det kom inn 19 forslag fra hele landet. Den nyetablerte navna minnelunden på Alstadhaug fikk førsteprisen.

Juryen har gitt følgende begrunnelse basert på kriteriene som var satt for prisen:

1. Bringe nyskaping inn i norsk gravplasskultur Spesialdesigna gravminne med inspirasjon fra gammelt tekstilhåndverk. Nyskapende, men basert på gamle element. Kanter i laserskåret mønster som slipper lyset gjennom, fint å kombinere en annen kunstart med stål. Åpen og imøtekommende. Navneplatene kommer godt fram, det samme gjør beplantningen.
  2. Være bærekraftig
    Materialer med lang levetid.
  3. At minnelunden og minnesmerker har lokal forankring og god stedstilpasning
    Minnesmerket er felles for alle minnelundene innenfor fellesrådsområdet, men plasseringen og utformingen er tilpasset for hvert sted. Ligger veldig fint i landskapet. Fin og gjennomtenkt plantebruk.
    Elementet (gravminnet) er tosidig, med plass til navneplater på hver side. Skiferdekke og grus rundt. Staudebeplantning. Benkene har samme overflatebehandling og fargesammensetning som minnesmerkene.
  4. At minnelunden og minnesmerkene har brukervennlige løsninger
    Navneplater plassert i god høyde. Sted for lys og blomster. Sittebenker. Blomstersted skygger ikke for navneplatene. God tilgjengelighet for alle, kombinert med rom for ettertanke. Lett å finne navn. Fin løsning for lys og blomster som ikke er for lav samtidig som det ikke er i veien for navneskilt.

Prisen består av et diplom og en gavesjekk på kr 10.000.