Mange ville takke Helga

Vestfrontplassen utenfor Nidarosdomen var full av mennesker som ville takke preses Helga Haugland Byfuglien. Avskjedsgudstjenesten søndag 26. januar ble feiret sammen med en fullsatt Nidaros domkirke.

Preses Helga Haugland Byfuglien var omgitt av takknemlige mennesker etter avskjedsgudstjenesten i Nidarosdomen. (Foto: Magne Vik Bjørkøy)

Gudstjenesten ble høydepunktet i en innholdsrik avskjedshelg i Trondheim. Gjennom kultur- og salmekveld i Vår Frue kirke, gudstjeneste i Nidarosdomen og mottakelser i Erkebispegården fikk kirke og samfunn tatt en verdig avskjed med historiens første faste preses.

Helga Haugland Byfuglien varslet i fjor høst at hun vil gå av som preses, på grunn av at hun nå fyller 70 år. - Hver dag som preses har vært givende og innholdsrik, sa hun i avskjedsintervjuet til kirken.no.

Les hele avskjedsintervjuet her

- Et gledens sted

I sin preken i Nidarosdomen denne avskjedssøndagen, understreket preses Helga at hun alltid har opplevd kirken som et «gledens sted».

- Som ung ble jeg stolt av å høre til her. Kirken var stedet for dyp glede, frodig livsutfoldelse og mye optimisme. Her møtes vi alle med Guds nåde og får tilgivelse og ny start, uansett hvem vi er og hva vi har i bagasjen. Mange gir av seg selv for å gi andre et bedre liv, sa hun i en preken som også la vekt på at kirken har hatt mye å gjøre opp for.

- Kirkens historie er ikke bare å glede seg over. Den har forsvart slaveri, alliert seg med makthavere og rike og nølt med å støtte likestilling mellom kvinner og menn. I vår nære historie har vi innsett at kirken har gjort urett mot urfolk, tatere/reisende og homofile. Det har vært grunn til å beklage og endre holdning, språk og handlinger.

- Lærdommen er at kirken må se på egen rolle og være årvåken når menneskeverd krenkes og grunnleggende verdier settes til side. Det er dypt meningsbærende når vi hver søndag, også i dag, synger: Kyrie eleison - Herre, miskunne deg - som en erkjennelse av at vi trenger Guds barmhjertighet, sa hun.

Les hele avskjedsprekenen her.

Brobyggeren

I de mange takkens ord som ble formidlet til preses Helga i løpet av avskjedshelga, var «brobyggeren» en betegnelse som stadig gikk igjen.

- Under mine reiser til Canada og Amerika i det siste, har jeg sett så mye kirkesplittelse. Du fortjener all honnør for at du har holdt vår kirke samlet i en krevende tid, sa Edvard Hoem til Byfuglien under kultur- og salmekvelden i en fullsatt Vår Frue kirke lørdag.

- I historiens lys er dette kanskje viktigste som står etter deg. Du har vært brobyggeren. Mange har sagt: Så heldige dere er som har Helga. Du har virkelig vært en elsket biskop, sa kirkerådsleder Kristin Gunnleiksrud Raaum på mottakelsen søndag.

- Du har brukt din autoritet på en vennlig måte, med varme og godhet, men også med kraft. Du har holdt sammen, gitt retning og formet. Trygg og nær i din ledelse. Lyttende, raus og framsynt, sa biskop i Nidaros Herborg Finnset i sin hilsen under mottakelsen.