Skapte levende kirke

Da Kristian Wanvik sjonglerte seg opp midtgangen i Nidarosdomen, ble det «levende kirke» for de mange hundre barna på årets barnehagegudstjeneste.

Sjonglør Kristian Wanvik fikk full oppmerksomhet da han sjonglerte seg gjennom Nidarosdomen. (Alle foto: Magne Vik Bjørkøy)

Barnehagegudstjenestene, som samler mange av Trondheims barnehagebarn, har blitt en populær tradisjon i Nidarosdomen. De kalles gjerne «Vårens vakreste eventyr». Denne gangen var det nettopp domkirka som sto i sentrum for innholdet, i anledning 150-årsjubiléet for Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider.

Levende steiner

De unge gudstjenestedeltagerne fikk være med på å leke steinhuggere med hammer og meisel, de fikk historien om hvordan Jesus kalte disiplene første gang og hvordan det etterhvert førte til kirker over hele verden.

Men så sa kapellan Beate Lerdahl noe viktig:

- For at kirka skal være ei ordentlig kirke, må det være folk her. Kirka trenger «levende steiner» - det er oss det. Det er vi som er kirka!

Trygg tradisjon

Da biskop Herborg Finnset ønsket barnehagebarna velkommen til Nidarosdomen, var det til det 28. året med barnehagegudstjenester. Det var hennes forgjenger i bispestolen, Tor Singsaas, som startet tradisjonen da han var prest i domkirken. Siden den gang har gudstjenestene - to hvert år - blitt etablert som et av de mest populære kirkearrangementene.

Gudstjenestene arrangeres av Nidaros biskop, Nidaros domkirke og Vår Frue menighet og Trondheim Asylselskaps barnehager.