Feiret pinsevennene rett over gata

Da pinsemenigheten Betel i Trondheim feiret 100 år, var biskop Herborg på plass. Jubilantene holder til bare noen meter over gata for Erkebispegården og Nidarosdomen.

Jubel og konfetti da pinsemenigheten Betel i Trondheim feiret 100 år. På første rekke, fra venstre: pastor i Betel Frank Erlandsen (i mørk dress), Ap-politiker Leon Bafondoko, ordfører Rita Ottervik, biskop Herborg Finnset, pinsebevegelsens leder Øystein Gjerme og pastor i Salem menighet Jann Even Andresen. Foto: Asbjørn Mortensen)

Konfettien regnet over forsamlingen, da pastor Frank Erlandsen og resten av pinsemenigheten i Trondheim kunne feire sitt første hundreår. Menigheten Betel ble stilftet 18. januar 1920, da 17 mennesker var samlet i en privat heim på Lade.

I dag har menigheten et bredt arbeid i både inn- og utland. Den driver grunnskole og bibelskole og har om lag 1000 medlemmer.

I tillegg til biskop Herborg Finnset, deltok trondheimsordfører Rita Ottervik i jubileumsfeiringen. Flere av byens øvrige kristne menigheter var også representert.