Bispevisitas: Besøkte skole og barnehage

Biskop Herborg ble tatt godt i mot da Kvam skole var stoppested på bispevisitasen i seks Steinkjer-sokn. Men biskopen måtte svare på godt forberedte spørsmål.

Biskop Herborg Finnset sammen med sjuendeklassingene på Kvam skole. (Foto: Vigdis Aanderaa Aakre)

«Har du lest hele bibelen?», «Tror du at Gud har laget verden?» og «Stod Jesus opp fra de døde»?

16 elever fra sjuende trinn forventet klar respons fra biskop Herborg da hun var på besøk i klasserommet. Biskopen svarte, og samtalen var i gang. En samtale som etterhvert også dreide seg om det å være ung i Kvam, utsiktene om at de til høsten skal flytte til ny skole på Egge og at det kan være langt å gå for å treffe kompiser og «støggfalig» å ferdes langs E6.

Prøvde bispekorset

Biskop Herborg har ofte fokus på barn og ungdom og de konkrete oppvekstvilkårene i områdene hun besøker. Så også under bispevisitasen i Stod, Kvam, Følling, Ogndal, Henning og Mære. Etter at samtalen med sjuendeklassingene fra Kvam var over, gikk turen til Marisletta barnehage i Stod.

Her hadde barna forberedt seg godt, for eksempel ved å studere bilder av Nidarosdomen og biskop Herborg. Nå fikk de demonstrere bygging av katedral i klosser for biskopen. Flere av barna fikk prøve å ha et vaskeekte bispekors rundt halsen, det var stas.

Kultur inn i kvelden

Bispevisitasens andre dag, fredag 15. mars, ble avsluttet med kulturkveld i Stodhallen. Her var det mye sang, både i salen og fra scenen - alt stødig og humørfylt akkompagnert av organist Lars Hatling.

To jubilanter markerte seg under kulturkvelden: Forr songlag fra Stod er 100 år i år, og sang for biskopen og de fremmøtte, ledet av sin dirigent Hilde Åsenhus. Musikklaget LIV fra Kvam og Følling fyller 130 år, og fremførte både salmer og marsjer.