Da biskopen ble sjarmert av inderøyningenes jubileum

835 år er ikke det rundeste kirkejubileet. Men utformingen av innbydelsen til jubileum for gamle Sakshaug kirke gjorde at biskop Herborg Finnset ikke var i tvil om å delta i feiringen.

Biskop Herborg Finnset sammen med flere av de medvirkende under jubileumsgudstjenesten i gamle Sakshaug kirke.

- For mer enn et år siden fikk jeg en henvendelse om dette jubileet. Om det var mulig å feire 835 år? Og resonnementet bak var det ikke mulig å stå imot. Når godt voksne mennesker ser på hverandre og sier: "Vi er kanskje ikkje i stand til å feire 850-årsjubileum, men vi vil også være med og takke for og feire denne gamle kirka som har overlevd så mye og fremdeles er her mellom oss." Jeg ble sjarmert i senk, sa biskopen fra talerstolen under jubileumsgudstjenesten søndag 29. september.

Den gamle steinkirka ble innvidd i 1184. Den er bygd i normannisk stil med noen gotiske trekk, og har i alle disse 835 årene vært et landemerke og samlingspunkt på Inderøy. Selv om den forlengst er avløst som bygdas hovedkirke av "nye" Sakshaug kirke fra 1871, benyttes den i ulike sammenhenger fremdeles.

- Festgudstjenesten i dag kan være en påminnelse om alle gode grunner vi har for å samles om kirkene våre, som betyr så mye for oss. Ikke bare fordi de har historisk verdi og er bygdenes samlingspunkt, men like mye fordi de er rom hvor vi samles til bønn, lovsang, gudsmøter, fellesskap. De er de mest synlige uttrykkene for den levende arven som troen på den treenige Gud er hos oss, sa biskop Herborg til de fremmøtte i Sakshaugkirka.

Gudstjenesten avsluttet ei jubileumshelg som både inneholdt skoleprogram, fagdag og kirkekonsert. Flere av de som tidligere har vært prester i Inderøy var tilstede under markeringen.

Som en del av 835-årsmarkeringen, ble også en nøkkel lagt ned i det gamle kirkebygget. Den er en tro kopi av nøkkelen til kirkedøra.

- Denne nøkkelen kan ligge her som en budbærer og en påminnelse for oss. Nøkkelen er apostelen Peter sitt merke, han som Jesus sa fikk nøklene til himmelriket. Og den kan minne oss om at døren til himlen er låst opp for oss - av Kristus selv, sa biskop Herborg Finnset.