Kirkelig dialogsenter i Trondheim: Daglig leder på plass

Dag Aakre ble i høst tilsatt som daglig leder i Kirkelig Dialogsenter i Trondheim, og startet opp 1.mars

Styret i Kirkelig dialogsenter Trondheim. Fra venstre: Herborg Finnset (bispedømmet), Eivind Rindal (fellesrådet), Hanna Barth Hake (Areopagos), Kjell Inge Nordgård (fellesrådet), daglig leder Dag Aakre. Vidar Halsteinli (bispedømmet) var ikke til stede på bildet. (Foto: Olav D. Svanholm)
Mandag 25.mars hadde Kirkelig Dialogsenter sitt første styremøte sammen med sin nye leder. Dag Aakre er nå i gang med å bygge opp dialogsenterets virksomhet. Han har lang fartstid i Kirkens Bymisjon i Trondheim, helt siden oppstarten.

Kirkelig dialogsenter Trondheim har som formål å skape møteplasser, aktiviteter og prosesser for dialog og samhandling mellom tros- og livssynssamfunn i Trondheim. Senteret går inn i religionsmøter med en forpliktelse om likeverd og med basis i en kristen kontemplativ, diakonal og solidarisk praksis.

Dialogsenteret er organisert som en selvstendig forening med tre stiftere: Nidaros bispedømmeråd, Kirkelig fellesråd i Trondheim og stiftelsen Areopagos. Senteret har som visjon: Trondheim - en livssynsåpen by der religiøst mangfold blir verdsatt og synliggjort.

Dialogsenteret skal bidra til å utvikle en folkelig forankret tros- og livssynsdialog, og arbeide for å forsterke dialogen mellom kirke og samfunn. Samtidig vil det være et ressurs- og kompetansesenter innen tros- og livssynsfeltet i Trondheim preget av kunnskap og konstruktiv religionskritikk, først og fremst innen Den norske kirkes menigheter og virksomhetsområder.

Styret gleder seg over at Dag Aakre nå har startet opp, og ønsker ham lykke til med et viktig arbeid.