Tre biskoper møttes i Finland

13.-15. august møtte biskop Herborg sine to midtnordiske kollegaer: Biskop Eva Byström fra Härnösand stift i Sverige og biskop Simo Peura fra Lappo stift i Finland

Biskopene Simo Paura (Lappo stift), Eva Byström (Härnösand stift) og Herborg Finnset

Synkende medlemstall og mindre oppslutning om kirkelige handlinger høres ikke så lystig ut, men er virkeligheten for de nordiske folkekirkene. Hvilke utfordringer stilles vi overfor de neste år? Hvordan møter vi denne utviklinga på en måte som kan skape noe nytt, og hva er det klokt å konsentrere seg om?

Biskopene i Lappo stift i Finland, Härnösand i Sverige og Nidaros møtes annet hvert år for samtaler om felles anliggender. Spørsmålene over var tema for samlingen i år.

Den evangelisk-lutherske kirken i Finland har laget et interessant dokument for å møte denne virkeligheten: "I alla riktningar - kyrkans mission i dag" (se nedenfor).

Det var også tid til utflukt til skjærgården utenfor Vaasa (Höga kusten) og til den 300 år gamle Björkö kyrka som er så skeiv og skakk at den var en severdighet i seg selv.