Fikk Nidarosen for trofast tjeneste i Namdal

Irja Lipsonen-Foss og Øyvind Foss har stått sammen i kirkelig arbeid i Nidaros i 46 år. Søndag 22. oktober fikk de æresprisen "Nidarosen" som en takk for tjenesten. Prisen ble delt ut i Ranem kirke i Overhalla.

Glade prisvinnere med årets utgave av Nidarosen. Irja Lipsonen-Foss og Øyvind Foss får prisen for lang og entusiastisk tjeneste for kirken i Namdal. (Alle foto: Astrid Marie Bakken)

Mange hadde satt seg godt til rette i Ranem kirke da Organisten Przemyslaw  Mikolajczyk spilte opp  Mozart sin Allegro fra Sonate i C-dur, før Prost Roald Iversen ønsket velkommen til utdelingen av Nidarosen til Irja Maria Anneli Lipsonen Foss og ektemannen Øyvind Foss.

Iversen hadde med hilsen og gratulasjoner fra Biskop Herborg Finnset til ekteparet, og annonserte Seniorkoret fra Overhalla og Høylandet. Koret sang «Kjærlighet fra Gud» og «Den fyrste song» med nye og annerledes melodier. 15 sangglade og flinke seniorer, sammen med sin faste pianist Asbjørg Sellæg og dirigent Joar Myrvang.

Gregorianske sanger

Menigheten fortsatte med «Rop det ut med hjertes jubel» , før en kvintett sang og fortale litt om de gregorianske sangene de skulle synge. De opptrådde med to sanger som begge endte opp i en bønn. Det var ikke enkelt å skjønne all teksten – men Inger- Fredrikke Trapnes, Mildrid Haugdal, Irja Foss, Joar Myrvang og Øyvind Foss hadde fullt herredømme over både tekst, innhold og melodier,

Sogneprest Anders Hammer hadde en kort men innholdsrik andakt. Han hadde nettopp hatt høstferie og bedre tid til å lese og filosofere. Han hadde tenkt mye på oppdeling av planter – ved Carl von Linnè, videre katalogisering av dyr, ja noen hadde også forsøkt å dele opp folket i klasser, etter hvor de bodde og hvordan de så ut. Denne inndelingen funket ikke og det kan en være glad for, for der var det mange usannheter og negative beskrivelser. Noen kom på at vi kunne jo se på mennesket hvor det kom fra, men selv ikke det er helt sikkert. Langskalle og kortskalle førte heller ikke til noen tilfredsstillende klassifisering – nei vi må nok godta mennesket som det er  og se at det ikke er utseende som beskriver hvordan mennesket er. Rasisme, som dessverre  fremdeles herjer blant oss, er ofte kategoriske oppfattelser av hvordan vi tror at folket fra andre land og verdensdeler er og oppfører seg.

- Vi trenger en god retningsviser for å leve godt – og  ved å følge troen på Jesus er vi sikret den beste ledetråden, konkluderte Hammer.

Allsidig tjeneste

Sangen «Styr du min vandring»  som allsang og organistens tolking av Bach-stykket «Nun komm der Heiden» innledet selve utdelingen av Nidarosen.

Bertil Jønsson fra juryen fortalte om de to prisvinnerne, om formålet og kriteriene for Nidarosen og Juryens vurdering. Fra vurderingen siterte han: "Juryen vil særlig fremheve Irja lipsonen Foss og Øyvind Foss er gode representanter for den allsidige virksomheten som skjer innenfor kirke og menighet i Nidaros. De stiller sine talenter til disposisjon og er viktige medarbeidere.

Irja har jobbet i 46 år – fordelt på 20 år som kateket og 26 år som prest over hele Namdalen. Øyvind har jobbet som lærer og misjonssekretær for NMS. Etter at han ble pensjonist har han fungert som prestevikar og han over tid skrevet flere hefter om Bibelpantomime, ved siden av å være en viktig støttespiller for sin kone.

De formidler glede over evangeliet og viser stor omsorg for mennesker de møter og de har begge evne til å skape tillit og nærvær. Gjestfriheten, rausheten og nettverksbygging i byga er andre egenskaper som blir fremhevet."

Les hele begrunnelsen for prisutdelingen her.

Prost Roald Iversen overrakte prisen, og gratulerte prisvinnerne fra kollegaene i Namdal prost. Leder for Overhalla menighetsråd, Astrid Marie Bakken, gratulerte og fortale litt fra Irjas første tid i jobben som kateket og om folket som var så glad i Øyvind, blant annet for at han snakker samme dialekt og er så god å forstå.

Samstemt takketale

Ekteparet Foss hadde en velskrevet og samstemt takketale sammen. De takket for alt de hadde fått oppleve i alle disse årene.

Det vanskeligste ved det hele hadde vært å holde på hemmeligheten. Øyvind hadde fått beskjed om at Irja skulle får Nidarosen, Irja fikk beskjed om at Øyvind skulle få Nidarosen, men begge skulle holde hemmeligheten for seg selv. Det er naturlig nok en utfordring for et par som samarbeider om alt fra prekenskriving til husarbeid og som er hverandres beste venn, veiledere og støttespillere.

Øyvind mente at han hadde gjort den beste jobben da han hadde importert Irja til Namdalen og Overhalla i 1971. Irja hadde blitt kjent med en som studerte til prest, men gift med en lærer. Først da Øyvind ble pensjonist  - fikk han bruk for sine teologiske studier og har jobbet som vikarprest i mange av menighetene i Namdalen. Den praktiske siden av teologistudiet hadde aldri Øyvind fått med seg, men han hadde bistått sin kone gjennom så mange år at rutinene fort kom på plass.

Organisten Mikolajczyk avsluttet prisutdelingen i Ranem kirke med "Improvisasjon – Toccata over Nå la oss takke Gud".

Tidligere prisvinnere på plass

Under kaffen, kom det en ny person som ville hylle ekteparet og takke dem for alt de hadde stått for gjennom alle disse årene. Kirsten Øye, fra Øysletta samme sted som Øyvind, takket for samarbeid, omtanke, raushet, støtte og samhold. Øye har også fått Nidarosen for sitt arbeid i Melhus menighet. På slutten av tilstelningen fant vi den fjerde mottakeren av Nidarosen i kirkebenkene. Hans Christian Hagen, tidligere mangeårig lærer og rektor i Overhalla, fikk Nidarosen for sitt arbeid i Vemundvik.

Prost Roald Iversen overrakte Nidarosen i Ranem kirke.

Årets vinnere av Nidarosen sammen med noen tidligere prisvinnere og juryens representant. Fra venstre: Øyvind Foss, Irja Lisponen-Foss, Bertil Jønsson fra juryen, Kirsten Øye (prisvinner i 2008) og Hans Christian Hagen (prisvinner i 2010).