Ordinert til prest på hjemmebane

Som sokneprest i Inderøy skal Frida Sofie Øyen også betjene hjembygda Røra. Søndag 17. september ble 24-åringen ordinert til prest i Sakshaug kirke.

Bak fra venstre: John Halvor Berg, Gunvor Moberg, Bjørn Bratsberg, Silje Vang Pedersen, Siv Anette Lorentzen, Vivian Furunes. Foran fra venstre: Ottar Strand, biskop Herborg Finnset, Frida Sofie Øyen, Brit Karin Theimann, Margrete Holmeide og prost Gustav Danielsen.

Da Frida Sofie var ferdig med utdannelsen ved Teologisk fakultet i Oslo, kunne hun velge og vrake i prestestillinger over hele landet. Men 24-åringen ville hjem til Inderøy, hvor hun allerede hadde vært prestevikar på sommers tid.

- Jeg ville komme til et sted der jeg er presten. Jeg vil være en tydelig skikkelse. Og så vet jeg at jeg får fantastisk gode og dyktige kolleger, og at det er utrolig fine menigheter her. Jeg tror jeg kan si så mye som at jeg allerede har en bra heiagjeng i Inderøy, sa den nye soknepresten til Trønder-Avisa tidligere i år.

- Her skal du peke på Gud

Under ordinasjonen i Sakshaug kirke kunne hun kjenne på støtten fra menigheter og kolleger. Og fra biskop Herborg Finnset som sto for selve ordinasjonshandlingen.

- Jeg er glad for at du ønsket at denne avgjørende hendelsen i ditt liv skulle skje her - midt imellom de folkene som har sett deg vokse opp til ungdom og til voksen. Her blant dine egne har du starta opp prestetjenesten. Her skal du peke på Gud og bære ut Guds mangfoldige nåde. Døpe barn, møte ungdom og voksne, gå viktige stykker av livsveien sammen med de som har mistet en som stod dem nær, dele ut nattverden - og i alle sammenhenger fortelle om Guds uslokkelige kjærlighet, sa biskopen i sin hilsingstale.