- Kunnskap, klokskap og kjennskap!

- Du har vist bred kunnskap, nødvendig klokskap og lokal kjennskap. Dette er en fortjent utmerkelse, sa stiftsdirektør i Nidaros Steinar Skomedal, da han gratulerte preses Helga Haugland Byfuglien med å bli Kommandør av St. Olavs orden.

Preses Helga Haugland Byfuglien med beviset på at hun er kommandør av St. Olavs orden. Under utdelingen fikk hun gratulasjon og hilsen fra stiftsdirektør Steinar Skomedal i Nidaros. (Foto: Berit Aalborg)

Det var dagen etter avskjedsmarkeringen for Den norske kirkes første faste preses, at nyheten kom om at H.M Kong Harald hadde utnevnt Byfuglien til Kommandør av Den kongelige norske St. Olavs orden for fremragende samfunnsnyttig innsats.

Under en tilstelning på Kirkens Hus i Oslo, kunne kansellisjef Mette Tverli på vegne av H.M. Kongen overrekke ordenen, bare noen få dager før Helga Haugland Byfuglien har sin siste arbeidsdag som preses.

«Nåden og tjenesten» - les avskjedsintervjuet med preses Helga her.

«Mange ville takke Helga» - les reportasjen og se bildene fra avskjeden for preses Helga i Trondheim, 25.-26. januar.

Også stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen hadde møtt opp for å gratulere, og den nyslåtte Kommandør fikk hilsener fra Kirkerådet, de teologiske fakultetene, Opplysningsvesenets fond og Byfugliens tidligere arbeidsplass KFUK-KFUM.

- Gjennom dine år som preses har du håndtert vanskelige spørsmål og dilemma med både respekt og klokskap. Det er ikke en selvfølge at Den norske kirke fremstår som en solid folkekirke på tross av en rekke vanskelige saker som kunne ført til langt større konflikter, sa stiftsdirektør Steinar Skomedal i sin hilsen. Han takket særskilt for måten Byfuglien har håndtert lokale tilsynsspørsmål som biskop for Nidaros domprosti.

- Du har visitert menighetene, men også deltatt i menighetenes små og store aktiviteter. Når du snakker om menighetene i Domprostiet, er det tydelig at du kjenner dem, du kjenner menneskene der og du har omsorg for dem. Takk, kjære Helga, for din kunnskap, din kjennskap og din klokskap - og din store hjertevarme, sa stiftsdirektøren.

Les hele Steinar Skomedals hilsen her.