Bispevisitas på kjente tomter

Endringer i kirke og samfunn og visjonen om ei bærekraftig framtid blir sentrale tema for biskop Herborg, når hun denne uken kommer «hjem» til menighetene Strinda, Berg og Strindheim i Trondheim. Her var hun prost før hun ble biskop i Nidaros.

Bispevisitas på kjente tomter

- Det blir veldig stas å komme til Strinda prosti. Det var jo i dette området jeg fikk min første kontakt med menighetslivet i Nidaros. For meg blir det den første visitasen der jeg kjenner at jeg kommer tilbake, sier biskop Herborg Finnset.

«Menigheter i endring» er overskriften for bisevisitasen i de tre trondheimsmenighetene. Akkurat nå pågår det parallelle diskusjoner om organisering og geografi i kirken. Samtidig endres folks forventninger til kirken og engasjement i menighetsliv.

Bærekraft

Klimaspørsmål og forvalteransvar står høyt på agendaen for biskopen i Nidaros og for kirken. Grønn kirke har blitt en betydelig satsing, med et sterkt fokus på å ta vare på Guds skaperverk.

I 2015 vedtok FN 17 mål for ei bærekraftig framtid. Kirken har tatt disse på alvor, og det er blant annet presentert ei bok om «FNs bærekraftsmål i lys av kristen tro».  I Trondheim arbeider menighetene aktivt med hvordan bærekraftsmålene kan inkluderes i det daglige arbeidet, og flere av arrangementene under visitasen vil bære preg av dette temaet.

- Det er i det hele tatt lagt opp til mange offentlige arrangement i denne visitasen. Hvert av dem har gode fokus og jeg ser frem til konstruktive samtaler. En visitas gir mange muligheter til å få snakke medarbeidere og kirkegjengere. Jeg får treffe mye folk, rett og slett, og det er alltid givende, sier biskopen.