Visitasforedrag: Oppfordret til samhandling

Endring og tettere samarbeid ble naturlige tema da biskop Herborg oppsummerte sin visitasuke i Strinda, Strindheim og Berg sokn i Trondheim.

Biskop Herborg Finnset preker under visitasgudstjenesten i Strinda kirke. (Foto: Inge Torset)

De tre soknene ligger i et beskjedent geografisk område, det er kort vei mellom kirkene og menighetsstabene har i det siste samlokalisert seg. Alt dette legger grobunn for ytterligere samarbeid og samhandling.

I visitasforedraget understreket også biskop Herborg Finnset at dette var en viktig årsak til at de tre soknene ble besøkt samtidig.

- Menighetene henger sammen og samarbeider. Menighetsrådene har vært utfordret på om dere skal være tre råd eller ett. Alle disse faktorene har gjort det naturlig å ha én, samlet visitas hos dere.

- Denne uka har vært en vandring i det mangfoldige livet som leves her, og som dere har mange muligheter til å utvikle videre sammen. Gjør det! Arbeid videre med variasjon og mangfold i gudstjenestelivet. Prøv ut nye former, nye musikalske uttrykk, ny gudstjenesterytme med hensyn til bruk av ukedag og tidspunkt på dagen. Ta vare på det som fungerer godt og som det finnes ressurser til. Legg bort det som dere ikke får til. Men prøv uten å konkurrere med hverandre. Prøv slik at gudstjenestelivet i dette området kan være preget av variasjon, mangfoldighet og ulik profil, sa biskopen i sin oppsummering.

Fremføringen av visitasforedraget avsluttet den siste dagen av bispevisitasen. Dagen startet med gudstjeneste i Strinda kirke. I løpet av visitasgudstjenesten ble Oddbjørn Sæbø takket av etter flere år som kantor i Strinda menighet.

Les hele visitasforedraget her.