Tilskudd fra staten

Det gis tilskudd til menighetene i Nidaros bispedømme til trosopplæring, kateketstillinger, diakonstillinger og kirkemusikk.

Tilskudd fra staten

Fellesråd er mottaker og forvalter midlene på vegne av menigheten(e) (og eventuelt andre fellesråd).

Det er Felles økonomienhet i Den norske kirke (FØ), som har ansvar for utbetalingene av statlige tilskudd fra Nidaros bispedømmeråd.

På intranettet finner du informasjon fra Felles økonomienhet (FØ).

Utbetaling av tilskudd

Tilskuddene vil fra og med 2021 bli utbetalt som én årlig utbetaling til hvert enkelt fellesråd (ikke to som tidligere). NB: Utbetaling skjer først etter at rapport for fjorårets tilskudd er levert. Tidlig rapportering, gir tidlig utbetaling.

Utbetaling fra FØ til fellesrådene skjer kun en gang pr måned, fra og med mars.

NB: Vær vennlig å varsle bispedømmekontoret snarest dersom det blir endring, særlig om det gjelder organisasjonsnummer, kontonummer eller e-postadresse.

Rapportering

Fellesrådene, som mottaker av midlene på vegne av menighetene, har ansvar for å sende inn økonomirapporteringen. FØ ønsker at rapportering for statlige midler skal skje på faste skjema. Nedenfor ligger det link til disse skjemaene. De heter «Regnskapsrapport -2021 - …..» Skjemaene finnes også på sida til FØ på intranettet.

NB: Det er ett skjema som gjelder tilskudd til diakon og kateket, og et annet for midler til trosopplæring. Dersom fellesrådet mottar flere typer tilskudd, skal det sendes én rapport for hver kategori.

Lagre skjemaet / skjemaene uten skrivebeskyttelse på egen maskin, fyll ut, ta utskrift, underskriv, scann og send inn rapporteringsskjemaet så raskt som mulig til nidaros.bdr@kirken.no

Diakon- og kateket-midler

Tilskuddsbrev kirkemusikk, diakoni og  kateketstillinger 2023

Utbetalingsoversikt for diakoni-og kateketstillinger 2023 per 23.06

Trosopplæring

Vedleggene nedenfor, som gjelder trosopplæring, gir mulighet for Rapportering («Regnskapsrapport 2020 - Trosopplæring»), dessuten se oversikt over hvem som får tildeling når og hvilke menigheter det gjelder («Utbetaling trosopplæringsmidler…..») og ikke minst «Tilskuddsbrev trosopplæring» som gir føring for bruk av midlene.

NB: Viktig at tilskuddsbrevet leses, og at fellesråd som mottar midler på vegne av menigheter / andre fellesråd, videresender informasjon til disse. Hvilke menigheter det gjelder, vises i oversikten «Utbetaling trosopplæringsmidler ….»

Utbetaling trosopplæringsmidler 2023

Tilskuddsbrev trosopplæring 2023