Preses em. Helga Haugland Byfuglien

Foto: Wikimedia Commons

Helga Haugland Byfuglien var den første faste preses i Den norske kirke. Hun var preses fra 2010 (fast fra 2011) til hun gikk av med pensjon i 2020. Hun var også biskop i Borg bispedømme fra 2005 til 2011. Før dette hadde hun flere prestestillinger og var også generalsekretær i KFUK-KFUM.

I 2020 ble hun utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden for arbeidet hun har gjort for kirke og samfunn.

Byfuglien vil holde et foredrag med tittelen "Sammen skaper vi noe vakkert – Hvordan de ulike tjenestegruppene sammen bygger en kirke for fremtiden", et foredrag vi tror vil inspirere til videre tverrfaglig samarbeid og menighetsbyggende arbeid.