Velkommen til Ingrid Bjerkås seminaret 2025!

I 2025 er det 64 år siden Ingrid Bjerkås, den første kvinnelige prest i Den norske kirke, ble ordinert til prestetjeneste i Berg på Senja i Nord-Hålogaland bispedømme. Ingrid Bjerkås seminaret tar opp ulike tema i Ingrid Bjerkås sin ånd, som kvinners prestetjeneste, presterolle, kirkas tilstedeværelse i lokalsamfunn, blant annet. Det første Ingrid Bjerkås seminaret ble holdt i 2021.

Foto:Reiner Schaufler

Seminaret arrangeres i Tromsø 19. mars kl. 08.30.-12.00, med oppstart i Tromsø museum (Norges arktiske universitetsmuseum) kl. 08.30, og deretter fra 10.30 i Tromsø domkirke.

Tema for årets seminar er: Refleksjoner over fornorskning. Kvinneperspektiver.
Seminaret er inspirert av boken «Sameproblemet» av Kathrine Nedrejord.

Seminaret er gratis, men krever påmelding. Påmelding til Stig Lægdene sl583@kirken.no innen 15. mars.

Program:

08.30. Liturgisk åpning i Kirkeavdelingen på Tromsø museum.

09.00. Innledning og omvisning på Samisk utstilling. Arkeolog Ingrid Sommerseth og professor i kulturvitenskap Trude Fonneland. Rotunden på Tromsø museum.

10.00. Transport til Tromsø domkirke

10.30.-11.30. Tre innlegg:
Jill Sæterbø Kjølaas: «Jeg lukker automatisk ørene når jeg hører samisk. Møter med studenter og menighet som samisk språkstudent i Kautokeino».

May Line Angell: «"Min reise til Vuotnabahta"»

Stine Walmsness: "Samisk var våre besteforeldres hemmelige språk» - fortellinger og erfaringer etter historie med fornorskning. Hvordan som kirkelig ansatt møte dette?

11.30. Samtale

12.00. Lunch

Under "Lenker" kan du lese mer om Ingrid Bjerkås. Du kan også se en dokumentar film om Ingrid Bjerkås' liv.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"