"Dikterpresten og djevelen – Herr Petters djevelske døgn" - og det på en heftig time.

Med frisk nordnorsk språkdrakt og frodig toneprakt blåses det igjen liv i mytene om dikterpresten og handelsmannen Petter Dass.

Et djevelsk døgn på en time og et fargerikt møte med dikterpresten og djevelen. Foto: Liv Kari Antonsen - produsent i Nordnorsk Opera og symfoniorkester

Det blei et spennende og humoristisk møte med de gamle mytene om Petter Dass som har versert langs kysten vår i århundrer.

Rytmen i teksten var gjenkjennelig fra Nordlands trompet. Skuespillerne Ketil Høegh og Hallvard Holmen behersker nord-norsk humor både verbalt og med veltalende kroppsspråk.

Når Hr. Petter henger på ryggen til djevelen etter å tvunget han til å fly seg til København så tar musikken oss med på en luftig reise hvor du formelig kan høre fanden galoppere over himmelen med hoven sin. Vel komponert og utført av Håvard Lund og Noso Sinfonietta.

Det er reformasjonsår i år og det slår meg at mytene om Petter Dass, som verserte på folkemunne, tok over plassen etter alle sagn og fortellinger om HelligOlav fra katolsk tid. Det er kulturhistorisk viktig å holde alle disse historiene levende og kveldens forestilling bidrar til dette på en ypperlig måte.

Det fungerte bra i Stormen i går kveld og det hadde vært gjevt å være tilstede i Alstahaug kirke i kveld - i Petter Dass sin egen kirke.

Komponist: Håvard Lund, Tekst: Ragnar Olsen og Ketil Høegh, Dirigent: Per Kristian Skalstad, Skuespillere: Ketil Høegh og Hallvard Holmen, Regi: Ketil Høegh, Orkester: NOSO Sinfonietta.

Du kan lese mer om stykket på Alstahaug i kveld i og Petter Dass-museet her: http://www.petterdass-museet.no/?p=3681?p=3681