Bispemøtet har etter dette fått for ansvar som sekretariat for Sentralt etterutdanningsutvalg, for driften av Kompetansekartet, samt for utvikling av sentrale kompetanseplaner og kurstilbud.
Endringen innebærer at arbeidsgiver ved Bispemøtet får en aktiv rolle i forvaltningen av etter- og videreutdanning for prestene. En grunnfinansiering av kursvirksomheten, som tidligere ble fordelt gjennom Kompetanserådet og Presteforeningen, vil nå bli overført til arbeidsgivers forvaltning, i hovedsak på bispedømmenivå.
I praksis innebærer dette at kursene lyses ut med et høyere prisnivå enn tidligere, men at bispedømmene blir kompensert for dette gjennom de årlige tildelingene. De økte kompetansemidlene vil ikke være øremerket i tildelingen til bispedømmene fra departementet. Ved omleggingen har det likevel vært en forutsetning fra departementets side at nivået til EVU-feltet samlet sett skal opprettholdes.
En forutsetning i den nye ordningen er at økonomien i bispedømmene forvaltes i tråd med en felles forståelse nedfelt i nye kompetanseutviklingsplaner for presteskapet.
Fra Bispemøtets side vil det være et mål å utvikle god kommunikasjon både innen arbeidsgiverlinjen, og med læresteder og fagforeninger, ut fra en felles målsetting om å utvikle best mulige kompetansetilbud for prester.
Ny organisering
Departementet har som overordnet arbeidsgiver for presteskapet lagt nye premisser for forvaltningen på EVU-feltet med virkning fra 1. januar 2014.