Kompetansekartet har inntil nå vært en plattform for søknad og saksbehandling i forbindelse med kurs og studiepermisjon for prester. Denne funksjonen er nå avviklet.
Utlysing av kurs vil skje gjennom hjemmesidene til Bispemøtet, fagforeningene og lærestedene. Den enkelte prest søker biskop eller arbeidsgiver om permisjon og evt stipend/støtte. Søknad om opptak til kurs stiles direkte til lærestedene.
Søknadsprosedyren vil fra høsten 2017 være som følger:
- Alle søkere leverer søkad om opptak til PKU-utdanning via Søknadsweb for etter- og videreutdanning innen 15. november (merk fristen!). Dette skjer etter at arbeidsgiver har innvilget permisjon/anbefalt søknaden. (Prester ansatt i bispedømmer i DNK må søke arbeidsgiver om permisjon og økonomisk støtte innen fristen 15. september, som tidligere).
- Parallelt med søknad på Søknadsweb, og innen fristen 15. november, sendes i tillegg eget utfylt søkadsskjema direkte til kursleder ved prioritert kurssted sammen med vedleggene som er oppgitt nedenfor. Søknadsskjemaet er under revisjon og vil bli lagt ut her i løpet av august 2017.
Kompetansekartet er også en oversikt over ordinerte prester i Den norske kirke. Dette registeret vil videreutvikles til bruk for biskopene, men ikke lenger være offentlig tilgjengelig.