Kirketrimmen i Gildeskål starter opp søndag 3. juni

I Gildeskål er de både stolte og spente før oppstart av «Kirketrimmen» i gudstjenesten søndag 3. juni. "Vi vil gjerne at folk i kommunen skal ha et aktivt forhold til kirkene sine, og at de skal kjenne flere enn bare «sin egen» kirke. De er «våre egne», alle sammen!" sier sokneprest Jon Aalborg.

Gildeskål hovedkirke. Foto: Torbjørg Aalborg

På sin Facebook-side har Gildeskål menighet (https://www.facebook.com/gildeskalmenighet) bekjentgjort følgende:

Søndag 3. juni kl 11.00 går startskuddet i Gildeskål hovedkirke: «konkurransen» om å besøke flest mulig kirker (7 steder) i Gildeskål på gudstjenester i løpet av et knapt år. Bli med!

Gildeskål menighet har syv faste prekensteder. Kirkene, kapellene og bedehus er spredt på øyer, mindre tettsteder, og på Gildeskål kirkested. De færreste av Gildeskåls 2000 innbyggere har besøkt alle disse gudstjenestestedene. Ideen til ”Kirketrimmen” oppsto da et par småbarnsfamilier begynte å dra på gudstjenester langt unna bostedet sitt, i verste mørketida. Da menighetsrådet hørte om aktiviteten og tanken bak, stilte de seg umiddelbart bak ideen ”Kirketrimmen”.

Den 3. juni 2018 i Gildeskål Hovedkirke foretas den offisielle åpningen av den første Kirketrimmen i Norge, utviklet og skapt i Gildeskål, men vi gir ideen videre med glede!

Den 3. juni kl 11.00 starter Kirketrimmen i Hovedkirken. En  prosesjonen med en gjeng kirketrimambassadører vil lede an på begynnelsen av gudstjenesten. Du er velkommen til å delta i prosesjonen!

Gildeskål er kjent for stor deltakelse i turlaget. Kirketrimmen er ikke ”trim” i ordets rette forstand, men henter inspirasjon fra Gildeskål turlag.  Kirketrimmen handler om å besøke alle Gildeskåls prekensteder i en periode på knapt et år. Gildeskål menighet vil på denne måten oppmuntre til å besøk alle de fine prekenstedene som er spredt rundt om i den vakre kommunen. Alle kirketrimmere vil få med seg fine turer, oppleve fine gudstjenester og kirker, synge mange Blixsalmer og få servert kirkekaffe/saft og kaker.  Det vil bli arrangert felles turer for de som foretrekker det.

Kirketrimmen handler om å besøke flest mulig av Gildeskåls vakre og interessante kirker på gudstjenester i perioden 3.juni 2018 - 3. mars 2019. Ved hvert besøk får man stempel i et Kirketrimskjema. Alle som får besøkt alle de syv prekenstedene i perioden vil motta årets medalje med et trykk av en av Gildeskåls kirker. Hvert år vil en ny kirke prege medaljen, og til slutt vil man sitte igjen med medaljer fra alle kirkene i Gildeskål.

Ideen er utviklet i Gildeskål av to barnefamilier, som i praksis allerede har tjuvstartet Kirketrimmen. De vil gjerne oppleve hele kommunen, vise barna sine alle de fine kirkene, og de ville at barna skal bli kjent med gudstjenestelivet. Besøkene ble lagt merke til i menigheten, og dermed grep menighetsrådet tak i ideen, og nå starter vi for fullt. Kirketrimmen er for alle, ikke bare barnefamilier!

Vi inviterer til å være Kirketrimambassadør: • Møte på åpningsgudstjenesten 3. juni kl 11.00. Gå i pilgrimsprosesjon sammen inn i kirken ved gudstjenestens begynnelse. • I tillegg håper vi at du/dere vil bidra med å oppfordre andre til å delta i Kirketrimmen. • Det planlegges å lage fellesturer til de enkelte kirkene. • Alle ambassadørene vil få et vakkert, håndmalt kors fra Egypt om halsen på oppstarten den 3. juni. Ta kontakt, eller møt opp 10 min før gudstjenestestart! Kirketrimmen starter 3. juni kl 11.00. Oppstart i Hovedkirka søndag 3. juni 2018 kl 11.00. 3. mars 2019, på fastelavnssøndag, avsluttes årets kirketrim i Hovedkirka. Da får de som har besøkt alle kirkene en medalje. Samtidig starter neste års Kirketrim.

Hvilke kirker inngår i Kirketrimmen:

Gildeskål gamle kirke Gildeskål hovedkirke Mevik kapell Sørfinnset kapell Sandhornøya kapell Saura kirke Sørarnøy bedehus

Utegudstjenester sommeren 2018 I tillegg til å besøke de syv kirkene/prekenstedene vil man få bonuspoeng for å delta på utegudstjenestene i løpet av sommeren. Utegudstjenestene vil finne sted på • Inndyr (Midtsommertreffet) 24. juni • Sørarnøy 7. juli • Fleinvær 8. juli • Sørfugløy 15. juli • Følvika  9. september. NB: man må ikke ha besøkt utegudstjenestene for å få full pott/medalje for frammøte.

3. juni vil det bli grilling utenfor kirka. Kirketrimkomiteen stiller med grill, pølser, kaffe, saft og kaker. Det er meget mulig at det vil være presse tilstede på åpningsdagen. Det er derfor ekstra hyggelig om det er godt frammøte nettopp denne dagen.