"Grønn prostisamling" med kortreist Lofot-mat

Åtte menigheter var representert på flott samling for "Grønne menigheter i Lofoten prosti. Samlingen fant sted i Borge kirke på en nyttig tirsdagskveld, den tredje oktober.

Borge kirke, fotograf: Per Arvid Åsen

Harold Holtermann og Kjersti Antonette Kvammen fra Kirken Nødhjelp (KN) sto i spissen for denne samlingen. Begge sitter i Ressursgruppen for miljø, forbruk og rettferd i  Sør-Hålogaland bispedømme  De ledet samlingen med ni deltakere fra ulike menigheter i prostiet. Av dem er det 3 menigheter som allerede  er «Grønn menighet», og de fleste av de andre er i ferd med å bli registrert.

Temaene var:

«Hva er Grønn menighet?» og «Hvordan registreres som Grønn menighet?»

«Kirkens Nødhjelp og fasteaksjonen; tema «vann»

Vi hadde et spennende måltid der deltakerne hadde mange slags mat og drikke med; kortreist og hjemmelaget i hovedsak. Det ble servert kokt egg fra frittgående høns, hjembakt brød og rundstykker, hjemmelaget pålegg, hjemmelaget saft og syltetøy mm

Konklusjonen ble at de tre representantene fra Grønne menigheter skal ta opp saken på møte i menighetsrådet for å «fornye» engasjementet, og de øvrige ville framme  sak for sine menighetsråd om å bli godkjent som Grønn menighet.

De av leserne som vil vite mer om Grønn menighet og Den norske kirkes miljøengasjement kan finne mer informasjon ved å følge lenken.