Bispedømmets første prostidiakon-stilling lyses ut

– Vil du være med på en unik satsing på diakoni? heter det i utlysningen til den første prostidiakonen i bispedømmet. – En unik mulighet for samarbeid, sier kirkevergen i Karmøy, Kjetil Osnes Bøe.

Bispedømmets første prostidiakon-stilling lyses ut

Bispedømmene har over statsbudsjettet for i år fått 14 friske millioner til diakoni, som et resultat av regjeringsplattformen. Pengene skal "stimulere til økt samarbeid mellom kommunene og trossamfunnene for å løse sosiale og diakonale utfordringer". Midlene Stavanger bispedømme er tildelt har blant annet blitt til en helt ny prosjektstilling som prostidiakon i Karmøy, i godt samarbeid med Karmøy kommune.

Godt forankret
– Dersom prosjektet lykkes, vil det kunne være aktuelt å forlenge stillingen, sier en fornøyd og forventningsfull Karmøy-kirkeverge.
– Diakoni er kirkens kroppsspråk og evangeliet om Guds rike i praksis – noe som betyr at denne unike satsingen på mange måter går langt utover kun stillingen i seg selv, men handler om å videreutvikle det helhetlige diakoniarbeidet i kommunen og prostiet. Bispedømmet og kommunen er gode samarbeidspartnere, og det var spesielt hyggelig å høre de udelt positive innleggene i formannskapets behandling av saken. Dette viser at prosjektet er godt forankret i flere instanser, og det eksisterer et betydelig grunnlag for godt samarbeid om det viktige arbeidet. Nå gleder vi oss til å komme i gang med satsingen, og håper på mange gode søkere, sier Kjetil Osnes Bøe.

Store muligheter
Med sammenfallende prostigrense og kommunegrense ser han og fellesrådet store muligheter for nye og gode samarbeidsinitiativer mellom kirken og kommunen.

Hovedoppgaven for den nye diakonen blir "å bidra til en mer helhetlig tilnærming i vårt arbeid overfor eldre, ungdom og utviklingshemmede", ifølge stillingsutlysningen.

Prostidiakonen skal være en sentral pådriver for at eksistensielle og åndelige behov blir møtt hos pleietrengende i kommunen. Diakonen skal også bidra til utvikling av diakoni og fellesskapsbygging blant eldre, samt utvikling og samarbeid om ungdomsdiakoni. Diakonen skal også "være en pådriver for utvikling og kompetanseheving knyttet til inkludering av ungdommer med utviklingshemming, og være en ressursperson i bekjempelse av utenforskap i kommunen".

Håper på flere prostidiakoner
– Jeg er glad for at Karmøy kirkelige fellesråd utlyser en prostidiakon med midler fra Stavanger bispedømme og Karmøy kommune, sier diakonirådgiver i Stavanger bispedømme, Asbjørn Finnbakk.

– Stillingens arbeidsoppgaver vil gi store muligheter for samskaping med kommunale og lokale organisasjoner, fagmiljøer og institusjoner innenfor den sosiale omsorgstjenesten. Den vil være med å bidra til relasjonsbygging og kontakt mellom menighetenes frivillige diakonale arbeid og andre lokale organisasjoner. Dette er den første prostidiakonen i bispedømmet, og vi håper at flere prostier i vårt bispedømme vil kunne ha glede av en slik stilling, sier Finnbakk.