Rikt og variert på orgelfestivalen

Til helgen går Norsk orgelfestival av stabelen i Sandnes og Stavanger, som vanlig full av musikalske godbiter. Familieforestillingen "Tør du spille, Christine" blir et av mange høydepunkt.

Foto: Tore Edland

I forestillingen blir vi gjennom orgelspill og fortelling kjent med historien om Christine Friborg Lund, Stavanger domkirkes første kvinnelige organist. Christine spilte til gudstjeneste første gang da hun bare var 14 år og ble ansatt som fast domorganist i 1737 da hun var 22 år gammel. Christine jobbet i Stavanger domkirke i hele 30 år. En vakker forestilling om en ung, modig kvinne som våget å ta en utfordring.

Forestillingen er skrevet og utviklet av Hilde Blesvik (regi) og Nina Næsheim (forteller). Organister og skuespillere Edgar Hansen, Ingrid Elisabeth Berg Tobiassen og Marte Didriksen.

Norsk orgelfestival byr på et rikt utvalg konserter, foredrag og opplevelser. Fra Orgelkurs for ungdom og bokpraten "Bach og orgel for dummies" til klokkespillkonserter og mesterklasser.

Her på festivalens facebookside finner du alle arrangementene.

Billetter til festivalen kjøpes her: https://orgelfestival.ticketco.events/no/nb