– Den beste sommerjobben man kan ha

– Noe av det beste med å være prestevikar er at man får sommerjobb, praksis og ferie i én og samme pakke, sier Jon Olav Meling Kvamsøe. Og teologistudenten vet hva han snakker om.

– Da jeg hadde vært prestevikar på Haugalandet i fjor, gikk jeg inn i teologistudiet med ny frimodighet og fornyet perspektiv, sier Jon Olav Meling Kvamsøe, her foran Vår Frelsers kirke i Haugesund.

I fjor var nemlig Meling Kvamsøe også sommerprest på Haugalandet. I år er i tillegg studentene Helge Bjørgaas Helle sommerprest på Karmøy, og Øystein Fidjeland er vikar i Stavanger.

– Det er selvsagt litt utfordrende til tider å hoppe rett ut i prestelivet. Men jeg blir godt tatt vare på av kolleger og arbeidsgiver. Dessuten synes jeg det er veldig spennende å få prøve seg som prest! Det er en meningsfull forsmak på en meningsfull tjeneste, forteller Meling Kvamsøe.

– Da jeg hadde vært prestevikar på Haugalandet i fjor, gikk jeg inn i teologistudiet med ny frimodighet og fornyet perspektiv. Nå er jeg tilbake igjen, og merker allerede at også studiene har gjort meg til en tryggere teolog enn det jeg var for bare et år siden. Hadde jeg ikke vært prestevikar, så ville jeg sannsynligvis ikke ha opplevd den samme mestringsfølelsen og veksten. Det å være prestevikar må være den beste sommerjobben man kan ha!