Stanset sjaman-arrangement i kirken

Stavanger biskop sendte onsdag brev til Domkirken og St. Petri menighetsråd med pålegg om å oppheve vedtaket om utleie av St. Petri kirke til samtale mellom Prinsesse Märtha Louise og Shaman Durek den 20. mai.

Anne Lise Ådnøy forklarte avgjørelsen sin i de fleste store mediene i går, blant annet i Dagsnytt 18. Foto: Skjermdump fra NRK

I tjenesteordningen for biskopen heter det at:
Biskopen fører tilsyn med bruk av kirkene og avgjør klager på bruk og utlån av kirkene etter nærmere regler fastsatt av Kirkemøtet.

Ut fra sitt tilsyn med bruk av kirkene, ga Stavanger biskop menigheten pålegg om å oppheve utleievedtaket.
- Det er de siste dagene kommet frem nye opplysninger i media om Shaman Durek og hans virksomhet. Stavanger biskop legger til grunn at arrangementet derfor ikke kan finne sted i et kirkerom, står det i brevet til menighetsrådet.

- Rammene for arrangementet er ikke endret. Men det er den økende mengden av opplysninger de siste dagene om sjamanens virksomhet og holdninger som har gjort at det har blitt for problematisk at han får slippe til med budskapet sitt i en kirke, sier biskop Anne Lise Ådnøy.

Kritisk til helbredelsespraksisen
Saken har vakt svært stor interesse i media, og onsdag forklarte biskopen avgjørelsen i både tv, radio og aviser.
Biskopen sa blant annet til NRK at hun er kritisk til sjamanens helbredelsespraksis, og hvordan pasienten selv får ansvar for å komme ut av sin sykdomssituasjon.

– Det er problematisk at det kreves så mye av pasienten. Uansett utfall så er det pasienten som sitter igjen med svarteper.

Biskopen har også innvendinger mot at helbredelse blir knyttet til betaling.
– I kirka kan folk bli bedt for, og de kan få støtte og omsorg i tøffe sykdomsperioder, men det er helt i strid med kirka å kreve betaling for denne tjenesten, sier Ådnøy.

Selve arrangementet er ikke avlyst, men flyttet til Clarion hotell.